Ruster seg til flere store oppdrag 

Ølen Betong Bergen, med blandeverk på Laksevåg og Askøy, både utvider antallet ansatte og oppgrader for over åtte millioner. Kapasitet, kvalitet og kunnskap har gitt flere store oppdrag. 

Det aller største til nå er leveransen av ferdigbetong og skinnelementer til den nye Ulrikken-tunnelen. Fram til den 7,8 kilometer lange jernbanetunnelen til 1,3 milliarder står ferdig om fem år, skal Ølen Betong Bergen levere 80.000 m3 ferdigbetong. 

 18. desember i fjor åpnet det gigantiske kjøpesenteret Horisont dørene i Åsane. Et prosjekt på 32.000 m2 til 1,1 milliard kroner med 100 butikker, leiligheter og kontorer. Der leverte Ølen Betong Bergen alt av ferdigbetong til fundamenter og dekke, totalt 20.000 m3. Listen inneholder også 10.000 m3 til sammenstøyping på Oasen, 7.000 m3 til Scandic Hotell på Flesland og 9.000 m3 totalt til den nye terminalen og Bybanen på Flesland. For å nevne noe. 

Vestlandets største veiprosjekt 

Nå venter Knut Ståle Lyngstad, avdelingsleder FB Bergen, spent på hvem som får anbudene på Vestlandets største veiprosjekt så langt: Ny E 39 fra Svegatjønn på Os til Bergen. 

- Avgjørelsen kommer i juni, men jeg har en god følelse. Får Ølen Betong oppdraget, betyr det blant annet levering av 150.000 m3 ferdigbetong til prosjektet, sier Lyngstad. 

Han tror kvalitet, kunnskap, kapasitet – og ikke minst at Ølen Betong kan levere alt i betongsegmentet – er årsakene til at de får stadig flere oppdrag. Og det rustes opp i Bergen for å kunne levere. 

Oppgraderer for åtte millioner 

Blandeverket i Laksevåg ble satt opp i 2001 og har en produksjonskapasitet på ca. 50.000 m3 i året. Der er det gjort oppgraderinger i flere omganger, sist i 2012 med ny blandemaskin. Det er 17 ansatte, og to nye er på vei: hjullastersjåfør og laborant til blandeverket. Det er også aktuelt å øke antallet ansatte ytterligere og utvide bilparken. 

På Askøy overtok Ølen Betong i april i fjor. Blandeverket kan levere mellom 15.000 og 20.000 m3 i året og har 10 ansatte. Foreløpig. Her blir det nå brukt vel åtte millioner kroner på oppgradering. 

- En helt ny blandemaskin er på plass, og det gjøres utbedringer på tilslagsdelen, uteområdet og manøvreringsområdet. Alt dette vil gi bedre produksjonskapasitet- og sikkerhet, og det blir langt bedre arbeidsforhold for de ansatte, sier Lyngstad. 

Bygger eget verksted 

Ølen Betong eier alle sine biler og har verksted i Ølensvåg. Det er noen mil dit fra Bergen, og bare å sende en bil til reparasjon koster rundt 7.000 kroner. I tillegg kom tidsbruk. Dette skal det nå gjøres noe med. 

- En del av blandeverket på Askøy bygges nå om til verksted med Ølen Betong-standard. Når reparasjonene kan gjøres av oss selv i et tipp, topp verksted, vil også bergensavdelingen - som er den største avdelingen utenfor Ølensvåg - bli helt selvstendig, sier Lyngstad.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden