Klare for riggoppdrag til havs og i fremmede havner

Langdryge og dyre klassinger og vedlikeholdsopphold ved landanlegg har fått både riggeiere og verft til å tenke nytt.

Fra Leiv Eiriksson-prosjektet i Las Palmas i 2012. Gjennom Rig Services styrker nå Westcon tjenestene overfor riggkunder som trenger vedlikehold og modifikasjoner utenfor Westcons egne verft.Foto: Dácil Manrique de Lara Millares

Av Torleif Heggebø

- Et landligge betyr tapte inntekter så lenge riggen ikke er operativ og medfører betydelige kostnader i forbindelse med transport til og fra verftet. I tillegg kommer kostnadene med selve klassingen eller vedlikeholdsjobben, og da snakker vi om store summer. Det kan fort dreie seg om rundt tre millioner kroner per dag riggen ikke er operativ. Da er det lett å forstå at riggeierne ønsker løsninger med samtidig vedlikehold og drift, eller at vedlikeholdsoppdrag kan utføres i borepauser og i forbindelse med anløp på vei til nye oppdrag, forteller administrerende direktør Asbjørn Jacobsen i Westcon Rig Services.

Sitt første halvår i direktørstolen har Asbjørn Jacobsen blant annet brukt til å videreutvikle organisasjonen, som nå teller ca. 85 personer – ca. 55 i Norge og 30 i Polen.

Tilgang på personell

-De aller fleste medarbeiderne i Rig Services er hentet internt fra Westcons egne selskaper. Blant annet er offshoreavdelingen med sine 25 medarbeidere overført fra Westcon Yards til Rig Services, mens ca. 20 personer kommer fra tidligere Westcon Technology, forteller Jacobsen.

Hele prosessen har vært preget av operativ omorganisering, da de ansatte fremdeles er tilknyttet sine juridiske selskap.

- I tillegg til den interne omorganiseringen er noe seniorpersonell rekruttert eksternt. Dette er personell med spisskompetanse fra riggselskaper, og som ikke kunne rekrutteres internt. Ved behov kan Rig Services benytte seg ytterligere av Westcons personell via to ressurspooler – Engineering og Installation – med rundt 100 personer innen ulike disipliner.

- Skulle behovet for personell bli enda større, så kan vi avtale bruk av Westcons øvrige personell fra gang til gang.

Ikke slutt på verftsanløp

- Det at vi rigger oss for oppdrag i det store utland og til havs, betyr ikke at det er slutt på rigganløpene ved verftene våre. Noen oppgaver må fremdeles gjennomføres i forbindelse med landligge, spesielt når det gjelder eldre rigger med begrenset sengekapasitet og betydelig mindre dekksareal enn på de nye riggene, sier Jacobsen.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden