Lot seg imponere av driven 

Innovasjon Norge Rogaland startet dagen med å besøk Hatteland og Miljøbase Vats i Nedre Vats. Begge steder imponerte både med tankegang, utvikling, produksjon og driv. 

 

Etter en god frokost i Åmsosen, ble Hatteland Group og Hatteland Display presentert for leder for Rogaland-kontoret, Marit Karlsen Brandal, nestleder Kari Holmefjord Vervik, ordfører Ole Johan Vierdal og samfunnsutvikler Erik Baust i Vindafjord kommune. Historie, tankegang, utvikling og planer for framtiden. Konsernsjef Karl Johan Lier trakk særlig fram AutoStore og den formidable utviklingen det har vært der de seineste årene, både i form av produktutvikling, erobring av markeder og omsetning. Veksten er så kraftig i 2015 at det ser ut til at AutoStore kommer til å omsette for like mye som hele Hatteland Group gjorde i fjor.

 Hatteland Display, der Hercules nå er majoritetseier, er fortsatt nærmest som et familiemedlem og jobber tett på de andre bedriftene i Hattland Group. Display er verdensledende på skjermer og computere til maritim sektor og leverte hele 20.000 enheter i fjor, fortalte Thor Østrem, leder for kvalitet og operasjoner. 

En ting er å få ting presentert, men å se det i praksis setter ting i perspektiv. Gjestene fikk se hvordan det jobbes, hva det jobbes med, og rakk også å svinge innom det aller helligste i fjellhallen til Hatteland Computer før returen gikk gjennom tunnelen under Åmselva. 

Stål og blåskjell 

Deretter gikk turen videre til AF Miljøbase Vats på Raunes. Plassjef Stein Espen Bøe understreket at Miljøbase Vats er en viktig del av tidenes største ryddejobb i Norge: å rydde opp etter oljeeventyret. 550 installasjoner står for tur de neste 30-40 årene. Og nye kommer til. På miljøbasen er gjennvinningsgraden opp mot 98 prosent av plattformene. Det meste er stål, men også blåskjell og groe som blir skrapet av og gjort om til kompost. Noe som fikk Karlsen Brandal til å lurer på om det kunne være så mye blåskjell å gjenvinne. 

- På den siste riggen plattformen var det ca. 100 tonn blåskjell, kunne Bøe fortelle. 

Så var det tid for å se på de store dimmensjonene på miljøbasen. Blant annet verdens største metallsaks.

Etter fire tettpakkede timer med informasjon og inntrykk, var det på tide å spørre gjestene fra Stavanger hva som hadde gjort sterkest inntrykk. 

- Det har vært to sterke inntrykk: begge bedriftene. Men jeg var nok meste overrasket over Hatteland, for det var så mye jeg ikke visste. Det var så mye skjult der. Miljøbasen ligger mer i dagen. Hatteland var fantastisk, sier Karlsen Brandal. 

- Det er mest fascinerende er at så to forskjellige virksomheter har så lik driv og den samme store tankegangen. De driver ikke med putling, men har full trøkk. Og det de holder på med gjør de ordentlig, samtidig som de skal være best i klassen og best i verden. Det har vært en fantastisk dag så lang, sier Holmefjord Vervik. 

Er mer enn penger 

- En av innspillene hos Hatteland var at Innovasjon Norge er ikke noe for store bedrifter?

- Vi har et hull der når de skal ut i verden og kommersialisere stort. Når de er ferdig med det verste slitet de første årene og skal over i neste fase. Vi har ordninger, men de kunne vært bedre. Det er noe vi har vært oppmerksomme på lenge og prøve å bedre på, sier Karlsen Brandal. 

- Vi er klar over at vi blir sett på som en pengesekk, men vi driver med ganske mye annet også. Det som ble sagt samtidig hos Hatteland, var at AutoStore har hatt god hjelp av utekontorene til Innovasjon Norge rundt om i verden. For en del av de store bedriftene er det kanskje noe av det beste vi kan hjelpe dem med når de er ferdig med utviklingen og skal ut i verden. Gi kulturkompetanse, rådgivning, god hjelp og kobling mot partnere. Jeg snakket også med flere under besøket om EU-prosjekter. Der kan vi være med å gi råd til hvordan de kan få tak i disse pengene, sier Holmefjord Vervik. 

Mange landsbrukskunder 

- Er vindafjordingene flinke å bruke dere? Eller klare de seg helst selv? 

- Hvis du tenke over hele fjøla, med etablering, bedrifter, gründere, bønder og alt, så har vi veldig mange landsbrukskunder i Vindafjord. Unge, driftige bønder som får tilskudd av oss. På gründersiden er det ikke så mange. De tar ikke så stor andel, og kunne gjerne tatt mer. I det etablerte næringslivet tror jeg vi kan gjøre mer ved å reise ut og fange opp hva det er behov for, sier Holmefjord Vervik. 

- Jeg tror ikke vindafjordingene kjenner godt nok til oss. Det er fint at de klarer seg selv, men det kan være at ting kan komme lettere til dem dersom de bruker oss. Det er bare å ta en telefon. Vi kan ikke reise til Vindafjord hver 14. dag, men det er fint hvis de som kjenner til oss forteller andre om oss. Det er bare å spre det, oppfordrer Karlsen Brandal. 

Del to av dagen brukte Innovasjon Norge Rogaland i Medvind Næringshage der de møtte lokale bedrifter.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden