Leverer varene

Med store prosjekter som krever store leveranser, går produksjonen for fullt i Ølensvåg, Suldal og på Gismarvik. Foto: Ellen Marie Hagevik

Som en av landets største betong- og betongvareprodusenter, går produksjonen, salget og leveransen så det suser for Ølen Betong. Siden oppstarten i 1974 har både lokale og regionale prosjekter holdt bedriftens sjåfører på hjul.

Blant flere små og mellomstore, er det for øyeblikket fire større prosjekter som pågår i distriktet. 

- Vi er heldige som har så mange store prosjekter på gang, sier en fornøyd Stian Berge, divisjonsleder for ferdigbetong. 

Veier, broer, tunneler og fiskeanlegg 

I Suldal er Sandsfjordbrua i ferd med å ta form. Statens Vegvesen kan informere om en total brolengde på omtrent 580 meter. Broen får et hovedspenn på 290 meter, som er det nest lengste hovedspennet i verden. Prosjektet omfatter også totalt fem kilometer vei fram til broen, fra Øvrabø på vestsiden og fra Tysingvatnet på østsiden. Veien bygges i bratt og ulendt terreng, og da må det også legges til rette for fem tunneler på til sammen 1450 meter på strekningen. Da kreves det mye betong, som Ølen Betong skal levere. 

Stian Berge er fornøyd med mengden leveranser Ølen Betong har til lokale prosjekter for øyeblikket. Han tror også at det blir flere store leveranser i framtiden. Foto: Ellen Marie Hagevik.

- Vi skal levere totalt 13 000 kubikkmeter betong til Sandsfjordbrua. Til dette prosjektet har vi leveranser hele dagen, men vi kjører også nattdrift. Det vil si at det er en jevn leveranse gjennom hele døgnet, forteller Berge. 

Fra sommeren 2013 har Ølen Betong også stått for betongleveransen til veiprosjektet mellom Skjoldavik og Solheim. Prosjektet består av 2,8 kilometer ny vei, en rundkjøring, fem broer for lokale veier, samt en 43 meter lang gang- og sykkelbro. Nå er veien snart klar for bruk, men det planlegges allerede å bygge videre på den nye veien, som kan bety nye leveranser for Ølen Betong. 

- Prosjektet går mot slutten. Nå planlegges det å lage ny vei fra Solheim til Etne med blant annet tunnel tvers gjennom fjellet på Knapphus, men dette blir en stund fram i tid, konstaterer Berge. 

15. juni startet Ølen Betong leveransen av ferdigbetong til prosjektet på Fjæra i Åkrafjorden. Her er de i ferd med å bygge et settefiskanlegg for lakseyngel. Fra nå og fram til slutten av året skal det leveres totalt 6 500 kubikkmeter betong. 

- Til dette prosjektet støypes det litt hver dag. Foreløpig er det ikke så mange storstøyper, men betongleveransen tar seg opp etter hvert som prosjektet pågår. For øyeblikket blir det gjerne 40 lass til Fjæra daglig, sier Berge. 

I Stordalen bygges det ny vei, uteområder og to tunneler fra Laureid til Bakka. Utbyggingen skal føre til enda tryggere trafikk, med god flyt og bedre forhold for gående og syklende langs veien. 

- Det hele skal stå klart i løpet av 2016, men vi er allerede i ferd med å levere siste skvetten betong til prosjektet, sier Berge. 

Transport og logistikk er nøkkelen

Med store prosjekter som krever store leveranser, går produksjonen for fullt i Ølensvåg, Suldal og på Gismarvik. Berge kan fortelle at produksjonen er stor, og at antall kubikkmeter betong som leveres daglig varierer etter behov, men at det for øyeblikket er stor pågang. I de roligste periodene leveres det gjerne kun 15 kubikkmeter betong, mens på hektiske dager leveres opp til 300 kubikkmeter betong daglig. Store leveranser krever også mange sjåfører på hjul. 

- Vanligvis er omtrent seks betongbiler ute på veien hver dag, men nå som store prosjekt er i sving er vi rustet med ni, gjerne ti betongbiler i slengen, sier Berge.

Hos Ølen Betong er god logistikk viktig. Det handler om å koordinere og transportere på en mest mulig effektiv måte, til lavest mulige kostnader. For å få god flyt kreves det at bilene lastes på riktig tid med riktig mengde, og da er det godt å ha et stort utvalg betongbiler. 

- Vi har ulike typer betongbiler. Vi kjører med hengere, som rommer 7 kubikkmeter betong, vanlige betongbiler som rommer 9 kubikkmeter betong, og semihengere som rommer 12 kubikkmeter betong, forklarer Berge.

Godt marked for betong

Betong er noe som aldri går av moten, og Berge er sikker på at de store leveransene kommer til å fortsette.

- Det er store prosjekter som disse som har dradd driften framover de siste årene. Etter hvert som de nåværende prosjektene er ferdige for vår del, ser utsiktene fremdeles lyse ut fremover. Det er et marked som stadig går godt. Vi har andre prosjekter å begynne på, så vi har mulighet til å flytte kapasiteten vår rundt, forteller Berge.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden