Håper på hjelp fra Innovasjon Norge i Sverige 

Kontakten er opprettet. I neste uke er det planlagt et digitalt møte med avdelingslederen i Innovasjon Norge i Stockholm, Tina Norlander, i håp om fortgang i FAVOs satsing i Sverige. 

Torleiv Åreskjold i FAVO håper at kontakten med Innovasjon Norge i Sverige skal gi fortgang i firmaets satsing på det svenske markedet, og at de senere skal kunne ta nye steg ut i Europa og resten av verden. (FOTO: Jan Henrik Heggebø)

Av Torleif Heggebø, 11. juni 2015 

- Forhåpentligvis skal vi få hjelp til å knytte de riktige kontaktene og få fortgang på virksomheten vår i nabolandet, sier Torleiv Åreskjold i FAVO. 

Åreskjold grep muligheten da leder og nestleder i Innovasjon Norges rogalandskontor , Marit Karlsen Brandal og Kari Holmefjord Vervik, besøkte Medvind Næringshage tirsdag 9. juni. Et møte på enerom i etterkant av presentasjonen, et par eposter dagen etter, og kontaktene mot Sverige var opprettet. 

Et «nytt» Innovasjon Norge 

Sammen med representanter for rundt 10 små og mellomstore bedrifter i Vindafjord og Etne kommuner benket Åreskjold seg rundt bordet for å høre hva «nye» Innovasjon Norge har å tilby. Tidligere på dagen besøkte Innovasjon Norge Hatteland og AF Miljøbase Vats.

- Innovasjon Norge er regjeringens viktigste verktøy i innovasjonspolitikken. Med ny sjef, ny politikk - og ny logo - har vi som visjon å gi lokale idéer globale muligheter, innledet Vervik sin presentasjon til de frammøtte. 

- Vi ønsker å være til hjelp og støtte både for nyetablerere og de mer etablerte - i noen sammenhenger med økonomiske midler, andre ganger i form av rådgivning og som bindeledd mellom flere aktører. Internasjonalisering er et av områdene hvor vi har noe å tilby, med kontorer i nærmere 35 land - deriblant Sverige. 

Vil erobre Sverige 

Og nettopp i Sverige er det Torleiv Åreskjold og Favo har gjort framstøt for å komme inn på markedet. 

- Vi har holdt på i et års tid, men ikke greidd å bygge opp det store kundegrunnlaget. I løpet av samme tid i Norge hadde vi gått fra null til over 100 kunder, og nå - fem år etter at vi lanserte infoskjermen.no - har vi 880 kunder i Norge, forteller Åreskjold. 

- Det hadde selvsagt vært gøy med tilsvarende utvikling i Sverige, men nå får vi se hva kontaktene med Innovasjon Norge kan bringe med seg. Norlander har også et bredt kontaktnett i Europa forøvrig, så kanskje kan dette bli et godt steg ut i et større marked, håper han. 

PinToMind er navnet når infoskjermen lanseres i utlandet. Først i Sverige og siden i resten av Europa. Eller kanskje USA? 

- Ja, hvorfor ikke USA med det samme? Teknisk er det bare noen små detaljer som mangler før vi kan presentere oss også der. Og vi trenger ikke erobre Europa før vi inntar det amerikanske markedet, smiler Åreskjold. 

Tips til Hjertehagen 

Bente Nesheim Johansen var også blant de som ville vite hva Innovasjon Norge hadde å tilby. Hun driver bedriften Hjertehagen på Byrkjenes i Etne kommune, sammen med mannen sin. 

- Det meste av det vi fikk høre var nok for firmaer med flere ansatte enn vår bedrift, men jeg fikk noen gode tips om hvordan jeg kunne tilegne meg kunnskap av andre. Kari Holmefjord Vervik viste meg noen firmaer og linker hvor jeg kan søke kontakt og be om råd, og jeg kunne ringe henne når som helst om det var noe jeg lurte på, forteller Nesheim.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden