Fra jernbane til veitunneler

Samtidig som siste leveranse av totalt 220 000 kvadratmeter elementer fra Ølen Betong gikk til Vestfoldbanen i februar, var produksjonen til nye storprosjekter godt i gang. I løpet av dette og neste år skal det produseres 350 000 kvadratmeter elementer til flere samferdselstunneler.

Ølen Betong skal levere 150 000 kvadratmeter tunnelelementer til sammen 4,1 km til Larvikstunnelen og Martineåstunnelen. Foto: Ellen Marie Hagevik

Siden 2012 har produksjonen av tunnelelementer til jernbane gått nonstop i Sveio, det ene store samferdselsprosjektet har avløst det andre. Leveransene til Vestfoldbanen i Holmestrand som ble avsluttet i februar var de største kontraktene til jernbaneprosjekt Ølen Betong har hatt. Leveransene til denne strekningen har åpnet dørene for et enda større marked innen samferdselsprosjekter for Ølen Betong, sier Søndenå. 

Seks entrepriser på Vestfoldbanen 

- Siden vi fikk jernbanekontraktene har vi jobbet tett med mange av de store entreprenørene i markedet, både norske og utenlandske. Det har åpnet for flere muligheter til leveranser innen samferdsel, sier Søndenå. 

Ølen Betong leverte på fire entrepriser til Vestfoldbanen i Holmestrand, som utgjør til sammen 8,3 tunnel-kilometer av den totalt 14,3 km lange traseen. Skanska Norge AS har tre av entreprisene, og MARTI IAV DA er entreprenør på en fjerde. 

- Vi er nå i sluttfasen på levering av ca. 200 000 kvadratmeter vegg- og takelementer til UFP-07 Storberget og UFP-01 Vestfold i Larvik- og Porsgrunn-området. Dette er jernbanetunneler, og kundene er NCC Construction og Skanska, sier Søndenå. 

Videre er det elementer til veitunneler som står på agendaen. Siden februar har Ølen Betong i Sveio produsert tunnelelementer til veiparsellen mellom Bommestad og Ski på E18 i Larvik. 

350 000 kvadratmeter på to år 

Ølen Betong skal levere 150 000 kvadratmeter tunnelelementer til to tunneler på til sammen 4,1 km; Larvikstunnelen og Martineåstunnelen. 

Det produseres nå både til de to tunnelene, samt til Eiganestunnelen (E 39) og Hundvågtunnelen (Ryfast, Rv 13). 

- Det blir fullt kjør i begge produksjonshallene for leveranser til veitunneler på E 18, E 39 og Ryfast. Til sammen skal vi produsere og levere ca. 350 000 kvadratmeter til tunneler i 2015 og 2016, sier Søndenå.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden