Fem år i Korea

I fem år har Omega-konsulenter vært på oppdrag ved verdens største skipsverft der de har deltatt i byggingen av Enis produksjonsskip til Goliat.

Som del av Omegas rammeavtale med Eni, har Omega levert konsulenttjenester til produksjonen av Enis FPSO-skip (Floating Production Storage and Offloading) til Goliat. Skipet er en flytende sirkulær produksjons-, lagrings- og losseenhet som etter ferdigstillelse setter kursen mot Goliat-feltet i Barentshavet. Det var Hyundai Heavy Industries som fikk byggeoppdraget av skipet.  

Av de totalt 90 konsulentene i Omega som har jobbet med Goliat-skipet, har over 30 av dem hatt sin arbeidsplass ved verftet i Ulsan i Sør-Korea i løpet av de siste fem årene.

Siden 2008 har konsulenter fra Omega vært på oppdrag for Eni og FPSO-skipet som skal til Goliat-feltet. De første årene jobbet konsulentene med oppdraget fra Stavanger, og siden 2010 har man også vært på arbeid ved selve verftet i Korea. Foto: Eni

Høy aktivitet

Avdelingsleder Trond Aarsland i Omega har ved flere anledninger tatt turen til industribyen Ulsan i Korea, der Omega-medarbeidere har vært på oppdrag siden 2010 og deltatt i byggingen av Goliat-skipet ved Hyundai Heavy Industries verft.

- Det har vært nok å gjøre for folkene våre der nede og hele byen har vært preget av en helt vanvittig byggeaktivitet. Vår ansatte sin oppgave har blant annet vært å følge opp Hyundai sine ansatte og veilede slik at prosessene har blitt riktige ift kravene i Norge.  Det har vært et spennende prosjekt å være med på, og selvsagt utfordrende ettersom mange arbeider i et ganske annet miljø enn de var vant med, forteller Aarsland.

Omegas konsulenter i Ulsan har dekket flere fagområder innen alt fra engineering til ferdigstillelse.

Storindustri

Ulsan er Sør-Koreas sjuende største by, med 1,1 millioner innbyggere, og en av landets tyngste industribyer. Hyundai Heavy Industries er blant verdens største selskaper innen skipsbygging og deres hovedkontor ligger i Ulsan. Skipsverftet i den sør-koreanske byen strekker seg over fire kilometer langs byens kystlinje og regnes som det største i verden.

Det er et imponerende arbeidsområde Omegas medarbeidere har vært en del av de siste syv årene.

- Volumet på verftet var helt vanvittig. For å få noenlunde forstå størrelse kan jeg fortelle at Hyundai leverer i snitt to store skip i uka. Vi har hatt over 30 konsulenter på stedet i løpet av årene, mens Hyundai har over 20 000 ansatte på verftet. Med underleverandører, kunder og innleide kan det til tider være så mange som 40 000 i arbeid på verftet på det meste. forteller Aarsland.


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden