Westcon snart i gang med nytt velferdsprogram 

Omega utviklet Advantage til internt bruk. Nå har Westcon Yards Ølen adoptert velferdsprogrammet og er i gang med å registrerer de rundt 500 ansatte som skal bruke det. – Etter hvert ser vi for oss å ta det i bruk hos «søstrene» våre også, sier adm.dir. Øystein Matre i Yards og medeier i Westcon Group.

Nå får alle ansatte i Westcon Yards i Ølensvåg like muligheter og tilgang til velferdsgodene gjennom Omega-systemet Advantage.  Velferds-koordinator Liv-Kari Bødtker og adm.dir. Øystein Matre ser fram til å komme i gang for fullt i slutten av februar. Foto: Ellen Marie Hagevik

Advantage har vært i bruk i Omega siden 2005 og har vært en stor suksess. Da Matre fikk presentert velfredssystemet, ble han inspirert og så ingen grunn til å gå lenger enn til naboen i Ølensvåg for å finne den beste løsningen. 

- Vi har hatt samarbeid og synergier med Omega på mange områder. Jeg har tro på at Advantage også vil fungere bra hos oss. Når vi har fått gjort våre erfaringer over litt tid, ser vi for oss at alle de 1.000 ansatte i Westcon Group vil ta systemet i bruk, sier Matre. 

Poeng i stedet for egenandel 

Velferdsprogrammet er poengbasert. De ansatte får en fast poengsum hver måned, og i tillegg har de mulighet til å tjene opp poeng på å trimme, drive frivillige grupper, ta på seg vertskapsroller og lignende. I stedet for egenandel, som har vært vanlig på en del arrangementer, betales nå alle tilbudene med opptjente poeng. Alle ansatte får også full oversikt over alle tilbud og lik mulighet til å melde seg på. Førstemann til mølla-prinsippet gjelder, men man kan sette seg på venteliste. 

- Vi er ikke 50 ansatte lenger, og vi er spredd. Det blir stadig vanskeligere å få samlet alle til fellesarrangement og være sikker på at alle får med seg de mange velferdstilbudene vi har. Noen er flinke til å benytte seg av dagens velferdsgoder, andre ikke. Det kan det være forskjellige grunner til. Uansett var det på tide å tenke nytt rundt velferdstilbudene, og Advantage vil gi både oversikt og en likere fordeling av velferdsgodene, sier velferdskoordinator Liv-Kari Bødtker i Westcon. 

Ønsker forslag på turer og aktviteter 

- Ikke alle har hatt tilgang til Westcons interne systemer. Derfor trenger vi litt tid for å være helt sikre på at alle har fått tilgang før vi åpner for påmeldinger, sier velferdskoordinator Liv-Kari Bødtker. Hun ønsker også forslag fra de ansatte på turer og arrangementer. Foto: Ellen Marie Hagevik

I det «gamle systemet» arrangerte Velferdsklubben en større tur hvert år eller annenhvert år. Gikk du glipp av turen, måtte du i verste fall vente i to år før du fikk sjansen igjen. I Advantage er det aldri lenge til neste mulighet for å være med på noe kjekt. 

- Vi skal på reiser både utenlands og innenlands, men kommer også til å ha en lokal profil på velferdstilbudene og bruke nærområdene til det vi kan. Advantage krever at man planlegger og har klar tilbudene i god tid. Derfor er planen lagt for 2015. Men vi ønsker at ansatte skal komme med forslag til både turer og andre aktiviteter. Det håper vi at mange vil gjøre nå som vi allerede har begynt å se på 2016-programmet, sier Bødtker. 

Hun er en av dem som ivret for at Westcon burde se på hva Omega hadde fått til. Samtidig som hun gleder seg over at Advantage nå straks tas i bruk, understreker hun at systemet ikker er til hinder for at avdelinger kan arrangere egne ting. Men pengene Westcon legger i velferdstilbud, vil nå gå inn i Advantage. 

Snart klar for påmeldinger 

I første omgang er det de ansatte i Yards-avdelingene i Ølen, Haugesund, Karmsund og Stavanger som vil få tilgang til Advantage. 5. februar åpnet systemet for registerering. I siste halvdel av februar er planen å åpne for påmeldinger. 

- Ikke alle har hatt tilgang til Westcons interne systemer. Derfor trenger vi litt tid for å være helt sikre at alle har fått tilgang før vi åpner for påmeldinger. Når du er registrert, kan du logge deg på systemet fra hvilken som helst PC. Et annet pluss er at du raskt får beskjed om du har fått plass eller ikke. Og for oss som skal administere, blir det mye mer effektivt og frigir tid som vi kan bruke på å utvide tilbudet, sier Bødtker. 

Egentlig ikke til salgs 

Advantage er i utgangspunktet ikke til salgs, men da Westcon kom med en konkret forespørsel, bestemte Omega seg for å si ja til den gode naboen. 

- Det var litt jobb med å tilpasse systemet, men ikke behov for så store endringer for å implementere Advantage i Westcons systemer. Samtidig har innføringen av Advantage medvirket til at alle ansatte har fått tilgang til Westcons intranett, sier Johnny Vik, avdelingsleder i System Omega. 

- Er det aktuelt å selge Advantage til andre? 

- Westcon er de første utenom Omega som bruker systemet, og du kan si de er en prøvekanin på om systemet potensielt kan bli et eget produkt. Westcon har fått tilpasset Advantage til sitt system. Blir det aktuelt å selge Advantage, må det til standardiseringer i enda større grad, sier Vik. 


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden