Westcon og Rolls-Royce skal levere norsk fiskebåt

Westcon Yards skal stå for byggingen og Rolls-Royce leverer design og skipsutstyr til en ny pelagisk fiskebåt til Gunnar Langva AS. Skipet skal være klart til levering i midten av 2019.


– Vi har vurdert å bygge en ny snurper en god stund, og besluttet å samarbeide med Westcon og Rolls-Royce basert på det gode samarbeidet på eksisterende båt, sier reder Gunnar Longva i en pressemelding. Han eier sammen med Bjarne Longva Ålesund-rederiet Gunnar Langva AS. 

Det nye fartøyet skal erstatte eksisterende «Gunnar Langva», som i 2003 ble levert gjennom et tilsvarende samarbeid der Rolls-Royce stod for design og Westcon Yards stod for byggingen. Den 75 meter langer snurperen skal bli neste generasjons fiskefartøy for Gunnar Langva AS. 

Nye oppdrag for to rederier

- Vi er glade for fornyet tillit fra Bjarne og Gunnar Longva, og ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med rederiet og Rolls-Royce i årene fremover. Vi har bygget mange fiskebåter opp gjennom årene, men det er litt spesielt når de to siste båtene er bestilt av rederier vi har bygget båter for tidligere. Det tyder på at kundene er fornøyde og har tillit til oss. Den tilliten skal  Westcon Yards ta godt vare på og fortsette med å levere kvalitetsskip som gjør at både disse kundene og andre kommer tilbake, sier teknisk leder Endre Matre ved Westcon Yards, og legger til:

- Vår strategi er å bygge ytterligere aktivitet utover offshoremarkedet, og vi er svært tilfredse med at vi gjennom denne kontrakten viser at vi fortsatt er konkurransedyktig innen bygging av fiskebåter.

Verftet er allerede i gang med bygging av en ny skotsk tråler for Taits-familien, som eier Klondyke Fishing Company. Selskapet er en sentral aktør i den skotske fiskerinæringen og er blant de største kvoteinnehaverne i Skottland. I 2006 ble fiskefartøyet «Chris Andrea» levert fra Westcon til Taits.

Begge trålerne skal leveres i 2019, og de to oppdragene gjennomføres med den kapasiteten Westcon Yards har i arbeidsstokken per i dag.

Nyutviklet skrog

Designet på nye «Gunnar Langva» blir av typen Rolls-Royce NVC 353, og utstyrspakken inkluderer en Bergen B33:45 dieselmotor, sammen med Promas integrert ror og propell. Rolls-Royce skal også levere hydrauliske vinsjer. 

– Fokuset på utviklingen har vært en videreføring av dagens effektive «Gunnar Langva», med et nyutviklet skrog basert på PROMAS propulsjonsløsning for redusert oljeforbruk og mindre støy, samt et kostnadseffektivt og vedlikeholdsvennlig design, sier Monrad Hide, Vice President Sales i Rolls-Royce i pressemeldingen. 

Nye Gunnar Langva får en RSW lastekapasitet på 2250 kubikk, og blir arrangert med 13 en-manns lugarer og skal hovedsakelig fiske i Nordsjøen og det nordlige Atlanterhavet. Fangsten er sild, makrell, lodde og kolmule.  Partene ønsker ikke å oppgi avtalens verdi. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden