Verdens lengste teleskopbro på vei til Korea 

Verdens lengste teleskopbro har en maks lengde på 57 meter. Det høres kanskje ikke så langt ut, men for å få broa ut fra anlegget til Marine Aluminium på Husøy, måtte flere lysmaster legges ned. Nå har broa satt kursen for Sør-Korea. 

For å holde gangbroa stabil, må det enorme krefter til. Det sørger tre hydraulikkpumper på totalt 1 Mw i timen for. Foto: Marine Aluminium

Prosjektet involverer flere lokale selskaper. Broa skal installeres på rederiet Østensjøs nye flotell (boligskip) Edda Fortis som bygges på Hyundai-verftet. Aluminiumsarbeidet er utført av Marine Aluminiums avdeling på Stord, og Westcon Power & Automation (WPA) har stått for elektroinnstallasjonen. 

- WPA har en rammavtale med Marine Aluminium om å levere styresystemer, men denne jobben har vært litt spesiell. Marine Aluminium har kjøpt styresystemet av ICD og vi har stått for innstallasjonen, sier prosjektleder Frank Vea i WPA.

Hele konstruksjonen veier 200 tonn. Tillegg kommer en pidestall i stål på 100 tonn. Den er sendt direkte til Hyundai fra Novikon i Polen. 

Dobbelt så kraftig som vanlig 

Teleskopbroa består av en «fast» ståldel der blant annet kontrollrom, maskiner og pumper er montert. Aluminiumsdelen utgjør teleskopfunksjonen. Ståldelen ble produsert hos Navikon, sendt til Karmøy og montert sammen med teleskopdelen hos Marine Aluminium på Husøy. 

- Aluminiumsdelen består av en fast del og en teleskopdel. Operasjonslengden er på 57 meter. Det er høres kanskje ikke så veldig langt ut, men det krever at konstruksjonen er dobbelt så kraftig som på de vanlige teleskopbroene med inntil 45 meters operasjonslengde, fortelle Vea. 

Størrelse og vekt bød på utfordringer da teleskopbroa skulle lastes om bord på spesialtransporten fra Husøy til Sør-Korea. 

Enorme krefter 

- Et par lysmaster måtte legges ned da brua skulle flyttes. To kraner på 500 og 300 tonn ble brukt for å få den lastet om bord i spesialtransporten, forteller Ståle Botnen, prosjektleder hos Marine Aluminium. 

Daglig skal det ferdes opp mot 800 personer over gangbrua til og fra Edda Fortis. Skip gynger, og det må teleskopbrua kompensere for. Tuppen på broa skal stå tilnærmet i ro. Det kan sammenlignes med hiv-kompensasjonen på en offshorekran. Når det gynger og slingrer, er den øverste delen stabil. For å få det til kreves det store krefter. 

- Broa har en enorm hydraulikkpakke med tre pumper på totalt 1 Mw i timen. Det tilsvarer forbruket til rundt 250 husstander, sier Botnen. 

Vil bygge flere 

Det har gått to år fra Marine Aluminium fikk kontrakten til verdens største teleskopbro kunne sette kursen for Sør-Korea. Et år med planlegging, design og beregninger, og et år med fabrikasjon, montering og testing. 

 - Dette er er en fleksibel bro som kan brukes både på skip og rigger. Vi har allerede vært i kontakt med nye potensielle kunder, men har ingen avtaler så langt, sier Botnen.


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden