Store Kystvakt-jobber hos Westcon

Image
Prosjektleder for skipsreperasjon i Westcon Yards, Lasse Heggen Åsbø. (Foto: Westcon Yards)

– Rammeavtalen med Kystvakten er betydelig for Westcon. Flere av skipene har vært innom hos oss for oppgradering den siste tiden, det er store jobber som betyr mye, forteller prosjektleder for skipsreperasjon i Westcon Yards, Lasse Heggen Åsbø.

Viktig rammeavtale

Rammeavtalen med Kystvakten ble fornyet i 2020 med inntil nye syv år, avtalen gjelder vedlikehold av syv fartøy tilhørende den ytre kystvakten. Kystvakten, med sine 15 skip, er Sjøforsvarets fremste verktøy for å løse maritime oppdrag og oppgaver i fredstid. Westcon Yards Ølensvåg hadde KV «Harstad» inne for oppgradering høsten 2020, og KV «Nordkapp» for klassing høsten 2021. KV «Svalbard» skal nå gjennom en større oppgradering i Florø og etter planen bli liggende til februar.

– En klassing går ut på at fartøyet tilfredsstiller «klassens» krav til blant annet sjødyktighet og sikkerhet. Dette innebærer kontroll av mellom annet skrog, maskineri og sikkerhetsutstyr. Klassingen kan på flere måter sammenlignes med EU-kontroll på bilen, sier Åsbø og viser til at klassingen til KV «Nordkapp» blant annet innebar maling av bunn og skrogsider, tykkelsesmåling av skrog og skrogsider, overhaling av ventiler, pumper, motor og rengjøring og inspeksjon av tanker.

Unike system

KV Nordkapp-klassen består av «Nordkapp», KV «Senja» og KV «Andenes» som er blant Kystvaktens 10 havgående fartøyer. Fartøyene i Nordkapp-klassen og KV «Svalbard» er helikopterbærende og kan ha med seg NH90-helikopteret, skriver Westcon på sine nettsider.

– Når vi gjør slike klassinger er det jo som regel ganske likt på de fleste fartøy, men Forsvaret og Kystvakten har flere unike systemer som vi må ta stilling til og som er en fordel å kjenne til i forkant, forteller Åsbø som også selv har bakgrunn fra Sjøforsvaret og dermed kjenner Westcon-kunden godt.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden