Opp til eksamen med Edvard Grieg

I 2011 sto det svenske oljeselskapet Lundin overfor et av sine største utbyggingsprosjekt på norsk sokkel. Edvard Grieg-prosjektet ville kreve både solide systemer og erfarne konsulenter, og den forholdsvis ferske operatøren trengte ekspertisehjelp. Da ringte de Omega.

Tor Erling Lunde var første Omega-konsulent på Edvard Grieg for Lundin, og er nå Completion Manager under offshore ferdigstillelse. De siste fire årene har nærmere 40 konsulenter fra Omega jobbet på prosjektet.

I fire år har Omega bidratt med prosjektstyring fra både system og konsulenter på Lundins storprosjekt på Utsirahøyden.

Lørdag 28.november startet produksjonen på Edvard Grieg

– Det er nå vi virkelig vil se hvor godt vi har hjulpet Lundin til å lykkes. Nå skal vi opp til eksamen, sier Tor Erling Lunde, Completion Manager fra Omega, som de siste fire årene har vært på oppdrag for Lundin på Edvard Grieg. 

I skrivende stund er Lunde på jobb i Nordsjøen, 180 km vest for Stavanger. Plattformen var komplett i midten av juli etter sammenstilling av modulene, og nå forbereder Edvard Grieg seg på produksjonsstart.  

- Til nå har vi fulgt planlagt tidsskjema, og ved sailaway i juli hadde vi nesten ingen sjekkliste-punkter igjen. Vi var så å si punchfri, takket være strukturert og strategisk arbeid med Omega sine systemer siden oppstarten, og i tett samarbeid med Kværner som har vært kontraktør. Det er en spennende tid vi går inn i nå, med sammenstilling og klargjøring før produksjon om fire måneder. Og dersom vi får dette til, har vi vært med på å gjøre Lundin gode. Det har vært vårt mål, sier Lunde.

Skreddersydde nøkkelfunksjoner 

Edvard Grieg-feltet ble oppdaget i 2007, og godkjent for utbygging og drift i 2012. Allerede i 2011 ble Omega kontaktet for å bistå med systemer på prosjektet. 

- Lundin var da en forholdsvis fersk operatør på norsk sokkel, og sto overfor sitt største utbyggingsprosjekt. På dette tidspunktet hadde de ingenting av systemer til å styre prosjektet med, og var blitt anbefalt å ta inn Pims CMS, Omegas system for ferdigstillelse, forteller Lunde. 

Lundin valgte Pims, og deretter ballet det på seg. I årene som fulgte gikk oljeselskapet for Omega sine systemer på så å si alle faser av prosjektet. 

 - Dette var en fantastisk mulighet for oss, og vi fikk muligheten til å levere mye. Ca 95 % av alle systemer som er brukt i prosjektet er levert av Omega. Dermed er Lundin en av våre aller største kunder på system-siden, forteller Lunde

I dag drives Edvard Grieg-prosjektet med hjelp av mer enn 20 ulike Pims-moduler. Mange av dem er standardprodukter, som systemer for risikostyring, ferdigstillelse, dokumentkontroll, statusrapportering, kostkontroll, kontraktstyring, jobbsetting og full materialstyring, mens flere er skreddersydde av Omegas personell for dette prosjektet alene. 

- Vi har blant annet opprettet en webportal for å sikre tett samhandling mellom kontraktører og selskaper i prosjektet, der all informasjon kan deles dem imellom. Her er personell fra både Aker, Kværner og Lundin inne og jobber på samme område. Det har vært en nøkkel til suksess. I denne såkalte Pims-portalen har alt personell samtids-tilgang til alle systemene som brukes på prosjektet og kan dermed får oversikt over arbeid, fremdrift og dele informasjon. Slik har vi kunnet samle all informasjon fra alle involverte aktører på et område, der alle kan samhandle og dermed sørge for en sømløs prosess, forteller Lunde. 

Omega-team i hele landet 

I 2008 inngikk Omega rammeavtale med Lundin om leveranse av konsulenttjenester. I 2011 startet Lunde i oppdrag for Lundin, som første konsulent fra Omega på Edvard Grieg-prosjektet. I løpet av de neste fire årene er nærmere 40 Omega-konsulenter på oppdrag for Lundin på Edvard Grieg. 

Omega-konsulenter med lang erfaring har vært en  suksessfaktor

Omega-ekspertisen har arbeidet på de fleste av Lundins og kontraktør Kværners lokasjoner der det jobbes med Edvard Grieg; på Stord og i Egersund der produksjonen av modulene har foregått, ved operasjonssenteret på Lysaker, og på Fornebu der prosjekteledelse, engineering og support styres. Konsulentene har hatt oppdrag innen de fleste fagområder, fra dokumentkontroll til prosjektledelse. 

Erfaringen fra Omega-teamet har vært viktig for hele prosessen, mener Gunnar Winge, som var Construction Manager under byggingen av modulene til Edvard Grieg. 

 - Omega har stilt med mye flinke folk underveis: konsulenter med lang erfaring som har vært med i byggingen av slike prosjekter før. Det har vært en absolutt suksessfaktor, påpeker Winge 

Ny standard 

Edvard Grieg-plattformens understell ble installert i begynnelsen av mai 2014. I midten av juli i år ble hoveddekksmodul, prosessmodul, flammetårn og en kombinert utstyrs- og boligmodul løftet på plass på stålunderstellet. Til sammen ble mer enn 22 000 tonn installert i operasjonen. To produksjonsbrønner var da allerede boret og klar til å bli koblet opp til prosesseringsanlegget på plattformen. 

 «Edvard Grieg er så komplett at det har satt en ny standard. Få plattformdekk levert til Nordsjøen har hatt så lite gjenstående arbeid på tilsvarende tidspunkt i prosessen», skriver Lundin på sine nettsider. 

Winge understreker at fremdriften på prosjektet har vært helt i henhold til planen. 

- I slike prosjekter ligger man jo ofte litt etter skjema, men på Edvard Grieg traff vi spikeren på hodet hele veien. Både utifra det vi så fra både Stord, Egersund og Polen var alt svært godt ferdigstilt da modulene seilte ut, forteller Winge. 

Lunde forklarer at prosjektet helt siden starten har hatt sterkt fokus på å ta unna alt av utfordringer og mulig problematikk underveis. Dette har de gjort for å ha minst mulig gjenstående arbeid før sammenstilling og for dermed å holde tidsskjema og unngå kostnadsoverskridelser.

- Vi har vært veldig kostnadsfokusert og holdt sterkt fokus på de områdene der vi visste det kunne «smelle». Vi laget en strategi der vi fortløpende sjekket ut saker så tidlig som mulig i prosessen, og dette har vi klart å gjennomføre med Pims-systemene. På den måten har vi avdekket problemer underveis, løst dem umiddelbart og slapp dermed å ha ekstra arbeid med oss offshore, forteller Lunde. 

 En viktig milepæl ble nådd da driftspersonellet flyttet inn i boligkvarteret i henhold til planen, 28 dager etter at jobben offshore startet. 

 - Vi har fått opp alle systemer som er nødvendig for å kunne bo om bord. Nå gjenstår prosess-systemene så en kan få i gang produksjonen. Det er den virkelige milepælen, sier Lunde.

Se Lundins film av platformen i det den klargjøres for sailaway

...og slik ble plattformen bygget:

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden