Døgnet rundt for Ryfast


Fastlandssambandet mellom Ryfylke og Stavanger er inne i sitt tredje byggeår, og produksjonen av ferdigbetong, konstruksjonsbetong og betongelementer fra flere avdelinger i Ølen Betong-gruppen går nå nonstop til siste leveranse i 2017. Både ferdigbetong og elementproduksjonen er godt i gang, og holder tempoet etter byggherrenes skjema.


Ølen Betong sikret seg i 2012 og 2013 kontrakter til en verdi av nærmere 450 millioner kroner på prosjektene. 

- Inkludert leveransene fra Sandnes Betong, skal vi levere nærmere 300 000 kubikkmeter til Ryfast-utbyggingen. Totalt sett er dette den største betongleveransen til et samferdselsprosjekt vi har hatt til nå, forteller divisjonsleder for ferdigbetong, Stian Berge. 

Fra begge tunnelsider 

Til sammenligning utgjorde betongleveransene til utbyggingen av nye E134 i Skjold 3,5 prosent av volumet som leveres til Ryfast. 

- Store deler av det vi leverer er sprøytebetong, betong til bruk inne i tunnelene, i og langs veibanen, til broer, veier og kulverter. Til nå har vi levert ca. 70 000 kubikkmeter, sier Berge. 

23 Ølen Betong-medarbeidere sørger for døgnkontinuerlige leveranser til de to Ryfast-tunnelene: Den 14,3 km lange Ryfylketunnelen, som går fra Solbakk på Strand til bydelen Hundvåg i Stavanger, blir verdens lengste undersjøiske tunnel, og bygges med ferdigbetong levert fra blandeverk både på Ryfylke- og Hundvågsiden av tunnelen. 

Ølen Betong sikret seg i 2012 og 2013 kontrakter til en verdi av nærmere 450 millioner kroner på prosjektene.

Parallelt leveres også betong til den 5,5 km lange Hundvågtunnelen. 

- Vi leverer betong døgnet rundt fra to mobile blandeverk, et på Hundvåg og et på Tau. Dermed betjener vi Ryfylketunnelen med betong fra begge ender, samtidig som vi leverer til Hundvågtunnelen som knytter veien videre fra Hundvåg til Gamlingen på fastlandssiden av Stavanger, forklarer Berge. 

Eiganes-elementer snart i havn 

Ryfast-prosjektene settes i forbindelse med Eiganestunnelen som skal kobles sammen med Hundvågtunnelen. Sandnes Betong (hvor Ølen Betong eier 50 prosent) skal levere totalt 50 000 kubikkmeter konstruksjonsbetong til den 3,7 km lange Eiganestunnelen. 

- Fra leveransene begynte i 2014 til og med oktober i år har vi levert ca. 17 500 kubikkmeter. Vi regner med å levere ytterligere 3-4000 før året er omme, forteller daglig leder i Sandens Betong, Geir Finnesand. 

I tillegg fraktes det nå betongelementer kontinuerlig fra fabrikken i Sveio til Eiganestunnelen. Ølen Betong skal levere totalt 160 000 kvadratmeter elementer til to av tunnelene; 80 000 til Eiganes- og 80 000 til Hundvågtunnelen. 

 - Til nå har vi produsert ca. 60 prosent av elementene til Eiganestunnelen. Denne produksjonen vil trolig foregå til februar 2016. Elementene til Hundvågtunnelen starter opp senere neste år, forteller Geir Søndenå, divisjonsleder for element. 


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden