Timeregistrering med et tastetrykk 

Personsøk, personalhåndbok, profil, rapportering av saker, timeføring og flåtestyring er bare noen av de mange modulene i det stadig utviklende systemet til Ølen Betong. Foto: Jan Henrik Heggebø

I fjor ble det jobbet med mobil og nettbrett-tilpasning av deler av de interne systemene i Ølen Betong. Resultatet er en «app» som nå er tatt i bruk og er i stadig utvikling.

- Grunnen til utviklingen er at smarttelefonrevolusjonen gjør at det er stadig mer aktuelt å kunne jobbe mot bedriftens systemer på flere «flater». Derfor videreutvikler vi systemene mot at innhold og informasjon blir mer tilgjengelig også utenfor PC-en. Nå er det mulig å få tilgang via nettbrett og smarttelefon for alle ansatte i Ølen Betong, forteller Eiolf Berge, IT-ansvarlig i Ølen Betong.

Den digitale løsningen har gjort det mulig å sortere hvilken informasjon som er relevant for hver enkelt ansatt etter avdeling og arbeidsområde.

- Alle har adgang på noen standardmoduler, mens andre blir synlige etter stilling. En modul i appen gjør det mulig for ansatte på ledelsenivå å få tilgang på statusinformasjon om dagens produksjon fra mange ulike plasser. Personalhåndboken er tilgjengelig for alle ansatte på alle nivå, sier Berge.

Ny funksjonalitet

IT-medarbeider og web-utvikler Bjørnar V. Hansen har vært med på å utvikle systemet. Foto: Jan Henrik Heggebø

Nylig tok IT-avdelingen i Ølen Betong dette et steg videre. 

- Vi har nå åpnet for å utføre timeregistreringen utenfor det interne nettverket. Dette gjelder for alle som har ført timer på oppsatte skjermer på ulike avdelinger. Det gjelder foreløpig ikke de som fører via spesialskjermbilder i Synergi, blant annet mekanikere og produksjon Ølensvåg. Timeføring kan nå gjøres ved å logge seg på intranett (s.obet.no) fra PC, eller bruke timeføringsmodul i appen som gjør det mulig å føre timene rett fra mobilen, forklarer Berge. 

Appen kan lastes ned fra Apple sin appstore for iPad og iPhone. Appen er nå oppdatert til å fungere på iPad i tillegg til iPhone. For andre telefoner kan en gå direkte til nettsiden m.obet.no. 

KS-systemet

Tidligere har kvalitetssikrings- og HMS-dokumentene vært samlet i mapper på en felles dataserver internt, og i permer. Dermed har dokumentene vært for lite tilgjengelig for de ansatte, som ikke tilbringer dagene på kontoret. Nå skal den nye funksjonaliteten i systemet gjøre det mulig for medarbeiderne å få lettere tilgang til nødvendig informasjon fra kvalitetsikringssystemene. Planen er at dette skal legges ut tidlig på høsten.

- Dette er en måte å tilgjengeliggjøre informasjonen bedre for våre medarbeidere. Derfor oppfordrer vi alle ansatte til å bruke intranettet etterhvert som mer informasjon blir tilgjengelig her, for det kommer mer, sier Berge.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden