WPA nominert til Sivaprisen


Denne gjengen er noen av dem som har stått bak  flere av WPAs grønne suksesser de siste årene. Sammen med resten av Westcon Power & Automation er de nå blant fem nominerte som kan vinne Sivaprisen for sitt innovative arbeid. Fra venstre: Otto Koch, Ragnar Langåker, Torgeir Rasmussen, Tor Magne Johanessen og Jens Magnar Tveit. Foto: Meister Fotografi. 

Hvert år deler Siva (selskapet for industrivekst) ut egen pris til aktører i norsk næringsliv som har markert seg gjennom innovativ utvikling. Prisen, på kr. 300 000 kroner, deles ut av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen under Sivakonferansen 21. mai. 

- Formålet med Sivaprisen 2019 er å løfte fram et miljø som har utnyttet norske fortrinn og tar disse inn i framtiden, skriver Siva på sine nettsider. Av de 33 nominerte miljøene er følgende 5 valgt ut til finalen: Hallingplast, Mivanor, Orkel, Splitkon og Westcon Power & Automation. 

Den endelige kåringen forgår gjennom en åpen avstemning på web samt utvelgelse av en fagjury. Utfallet fra avstemningen og juryens vurderinger bestemmer hvilket miljø som vinner Sivaprisen.

- Westcon Power & Automation er et innovativt selskap som leverer verdensledende teknologiløsninger innen elektriske fremdriftssystemer. Selskapet leverer komplette kraft- og automasjonssystemer innen offshore, maritim, aqua- og landbasert industri og har de siste fire årene fokusert på å utvikle og levere bærekraftige grønne maritime løsninger for å redusere karbonavtrykket. Westcon Power & Automation leverte i 2016 verdens første løsning med batteri hybrid system på DP offshore fartøyet Viking Energy, med DNV GLs Battery Power Notasjon. Dette har gitt positive resultater, både når det kommer til reduksjon i forbruk og utslipp, skriver Siva om WPA på sine nettsider. 

WPA leverte  kraft- og styringssystem til passasjerkatamaranen «Future of the Fjords».. Passasjerskipet som ble bygd av  Brødrene Aa ble kåret til Årets fartøy i 2018.  Brødrene Aa vant Sivaprisen i 2018. 

Tema for Sivakonferansen 2019 er «Norske fortrinn – inn i fremtiden», og Siva ønsket nominasjoner på miljøer som 

  • utvikler innovative produkter og tjenester 
  • har kultur for samhandling og kunnskapsdeling 
  • ivaretar miljøperspektiv, bærekraft og setter grønne fotavtrykk 
  • har bygd industri/fremtidsrettede næringer basert på norske fortrinn
Westcon Power & Automation innfrir på alle punkter som følge av deres satsing på å utvikle og levere bærekraftige grønne maritime løsninger for å redusere karbonavtrykket. 


Grønne suksesser

WPA har har utviklet sin egen automasjonsplattform kalt e-SEAMatic. e-SEAMatic BLUE er signaturmerket for alle innovative og miljømessige løsninger levert av Westcon Power & Automation.

I 2015 investerte Westcon Power & Automation i en komplett batteri- og utviklingslaboratorium i lokalene på Karmøy. Laboratoriet er svært viktig for å utvikle innovative elektriske fremdriftssystemer. Selskapet har nylig besluttet å komplementere laboratoriet ved å investere i en H2-brenselcelleløsning for en komplett nullutslippsløsning. 

Sammen med Norled skal WPA utvikle verdens første hydrogenferje som skal settes i drift i 2021.  

Westcon Power & Automation leverte i 2016 verdens første løsning med batteri hybrid system på DP offshore fartøyet, Viking Energy, med DNV GLs Battery Power Notasjon. Resultatene to år senere er meget imponerende: En massiv 30% reduksjon i forbruk og utslipp når de opererer i dynamisk posisjonering (DP) modus. 

I perioden 2016-2018 var Westcon Power & Automation med å utvikle en helt ny måte å transportere gods til sjøs i et forskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd. Prosjektet heter Short Sea Pioneer og er en revolusjonerende to-fartøysløsning som kan endre måten varer transporteres i Europa. 

I 2018 utviklet og leverte Westcon Power & Automation kraft- og automasjonssystemer ombord på nullutslippsfartøyet Future of The Fjords, kåret til årets fartøy i 2018

I 2019 vant Westcon Power & Automation kontrakten om å levere kraft- og automasjonssystemer om bord på verdens første hydrogenferje i 2021.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden