Kontrakter for 100 millioner til Westcon

Westcon Power & Automation har de siste ukene har fått flere store kontrakter. - De signerte oppdragene har en totalverdi på nærmere 100 millioner kroner, så det er snakk om betydelig arbeid for oss, sier Geir Odland.


- Det har vært en travel høst med mange gledelige nyheter i form av nye oppdrag innen elektrifisering av skip de siste ukene. Det er tydelig at vi har en sterk posisjon i markedet. Nå ser vi fram til mange spennende leveranser i 2018 og fremover, sier Geir Odland, administrerende direktør i Westcon Power & Automation i en pressemelding. 

Her er de omfattende oppdragene Westcon Power & Automation nylig mottatt: 

I dialog om flere større oppdrag

Leveranse av kraftsystem på fergen Ytterøyningen og tilhørende to ladeanlegg til bruk av rederiet Norled på strekningen Fjellberg - Bjoa - Sydnes.

Leveranse av kraftsystem på en ferge som skal bygges av Oma Båtbyggeri på oppdrag fra rederiet Boreal. Fergene skal trafikkere på strekningen Kinsarvik - Utne - Kvanndal. Westcon skal også levere totalt fire ladeanlegg på det samme fergesambandet.

Leveranse av fire landstrømanlegg. Landstrømanleggene skal leveres innen 1.juni 2018, og er en del av Karmsund Havns satsing på en grønnere havn.

- De signerte oppdragene har en totalverdi på nærmere 100 millioner kroner, så det er snakk om betydelig arbeid for oss. I tillegg er vi i dialog om større oppdrag om elektrifisering av skip, rigg og tilhørende ladeanlegg med flere ferge-, offshore- og riggrederier, sier Odland. 

Har posisjonert seg mot markedet

Westcon Power & Automation har gjennom mange år systematisk posisjonert seg mot markedet for elektrifisering av skip og rigger. Gjennombruddet kom ved årsskiftet 2015/16 ved inngåelsen av kontrakten om levering av batteriløsning til Eidesvik-skipet Viking Energy. 

Når det sommeren 2017 ble kjent at Westcon også skulle levere kraftsystemet til den helelektriske passasjerkatamaranen Future of the Fjords, som bygges av Brødrene Aa, kom nok et bevis på at satsingen var riktig. 

- Norske politikere har ved flere anledninger vedtatt at det skal stilles krav om lav- og nullutslipp til blant annet ferger. Korte fergestrekninger er særlig godt egnet for å drives med elektrisk kraft, og både teknologien og kompetansen finnes tilgjengelig. Stadig flere rederier ser at dette gir reduserte klimautslipp og svært lave driftskostnader. Samtidig har vi opparbeidet oss enorm kompetanse og har tro på dette markedet vil holde seg sterkt fremover, sier Odland.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden