Kjører racerbil inn i framtida

Framtidsretta elektronikkeksperter i Vats har bidratt til Skandinavias første firehjulsdrevne elektriske racerbil som går fra 0 til 100 på to sekunder. Bilen har målt krefter på europeiske racerbaner i år, med Arrow både på og under panseret.

Racerbilen «Gnist» er stappfull av komponenter og teknologiekspertise fra Vats-baserte Arrow Norway. 

Siden 2012 har studentorganisasjonen Revolve ved NTNU bygget racerbiler. Da Revolve i 2015 tok kontakt med daglig leder Frode Robberstad i Arrow Norway, så han sitt snitt til å være med på det ambisiøse fartsprosjektet med Norges fremtidige teknologielite. 

 - Vi satser på de kundene vi skal leve av om fem år. Revolve-studentene ved NTNU er noen av dem. De tenker annerledes enn oss, og de utfordrer måten den etablerte teknologibransjen tenker. Om noen år er de våre arbeidsgivere og kunder. Dette er folka å sette penger på nå, mener han. 

Racerfører ble bilsyk 

Siden 2012 har studenter fra en rekke linjer ved NTNU brukt store deler av året på å designe, utvikle og bygge racerbiler. I 2012 stilte Revolve til konkurranse med sin første bil. Siden har de konkurrert med biler fra noen av Europas ledende universiteter hvert år. 

- Vi innså fort at Revolve-prosjektene var så viktige at vi måtte involvere oss mer. Da Revolve bygget 2015-modellen «Vilje», bidro vi med komponenter og rådgivning. Da jeg skrudde på TV-en en vårkveld seks måneder senere, så jeg bilen og innslaget som handlet om Revolve NTNU . Jeg tenkte med meg selv at «denne bilen er full av Arrow, og ingen vet det. Det må jeg gjøre noe med», forteller Robberstad. 

Da utviklingen av årets Revolve-bil «Gnist» satte i gang, var det med Arrow i førersetet. Som forgjengeren «Vilje», er «Gnist» proppfull av Arrow, som har støttet prosjektet økonomisk i tillegg til å bidra med både rådgivning og komponenter til selve bilen. 


 

Og det er ikke lekebiler studentene jobber med. 

«Gnist» er en femtegenerasjons Revolve-bil, og den første som går på batteri og er firehjulsdrevet. Den 178 kg kjappe kraftpluggen har 190 hestekrefter og går fra 0 til 100 km/t på to sekunder. 

- Vi fikk med oss racerbilkjører Tommy Rustad på en tur i fjor. For første gang siden 1992 ble han bilsyk. Kjøreegenskapene til Revolve-bilene er såpass ekstreme, fortalte sjefsingeniør i Revolve, Eirik Johannes Larsen da han presenterte bilen for nærmere 300 besøkende på Arrow-konferansen.

I sommer har «Gnist» konkurrert i England, Tyskland og Østerrike. Der har mer enn 3000 ingeniørstudenter fra noen av Europas fremste universiteter deltatt med selvutviklede racerbiler. 

Bygget på åtte måneder 

- Å bygge en firehjulsdreven bil var et stort steg for det forholdsvis ungt Revolve-team. Men Arrow oppdaget verdien av å bli med på dette og valgte å investere mye tid og ressurser i oss, sier Larsen. 

Bilen er bygget med toppmoderne teknologi, blant annet med 3D-printet titan, et av de sterkeste materialer som er tilgjengelig. Den inneholder mer enn 52 egenutviklede kretskort, 321 sensorer og 100 meter kabler. Bilen har en motor for hvert hjul, slik at hjulene kan kontrolleres hver for seg. 

- I løpet av åtte måneder har vi designet, utviklet og bygget bilen så å si fra scratch. Noen deler er kjøpt, men vi har designet storparten av bilen selv, blant annet motoren og all elektronikken. Det meste er produsert av selskaper i Norge, og vi har fått mye erfaring av å jobbe med dem, og ikke minst med Arrow, sier Larsen. 

Like før «Gnist» tok turen til europeiske racerbaner for å konkurrere i sommer, var bilen innom Arrows teknologiseminar i Oslo, der den ble presentert for Arrows samarbeidspartnere fra hele Europa. 

- Vi både skaper og løser våre egne utfordringer i dette prosjektet. Vi får samarbeide med leverandører og produsenter og konkurrerer med noen av verdens beste ingeniørstudenter. Vi tilegner oss reell kunnskap som kan brukes i praksis etter utdanningen. I tillegg benytter vi oss av toppmoderne teknologi, sier Larsen.

En sherpa 

Nå er Revolve NTNU  klar for å sette i gang byggingen av sin sjette racerbil, også den blir forhåpentligvis både med «Arrow Inside» og Arrow på panseret. 

- For mange som er nye i elektronikkbransjen kan det være lett å gå seg vill. Vi kjenner markedet og vet hva som trengs. Vi skal være en «sherpa» som viser trygg vei frem for dem som ikke er like kjent i landskapet som oss. For å kunne skape vår egen fremtid må vi involvere de nye kreftene med de allerede etablerte innen teknologi, og det er nettopp det vi ønsker å gjøre ved å samarbeide med Revolve-gjengen, forteller Robberstad. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden