Kjører 4,4 millioner kilometer i året 

Det begynte med en lastebil til å frakte smågris. I år fyller Hustvedt & Skeie Transport i Sandeid 60 år og er den største godstransportøren i Vindafjord. 

F.v. Reidar Skeie, Geir Hustvedt og Sigbjørn Skeie. De er henholdsvis ansatte nummer 2, 3 og 4 i Hustvedt & Skeie Transport. Ansatte nummer 1, Oddvar Berg, begynte som ringevikar for 40 år siden og har vært fast ansatt i 39 år. Alle foto: Ellen Marie Hagevik

Av Ellen Marie Hagevik
Publisert 8. august 2016

Historien begynte med søskenbarna Trygve Hustvedt og Torleif Skeie i Sandeid. For å hente og frakte griser og fôr, var det behov for transport. Starten på dagens transportselskap begynte med en Bedford-lastebil for å hente og frakte griser og fôr. Trygve og Torleif hadde ikke fylt 21 år, så foreldrene måtte signere og gå gode for handelen. I 1972 kom den første Scania-bilen. Den ble brukt til å kjøre kjøtt til Oslo og ta med smågris hjem igjen. Fra da av vokste transportdelen sakte, men sikkert. 

I 1999 overtok neste generasjon transportselskapet. Bilparken økte betraktelig til 35 biler i dag. Likeså antallet ansatte. Kjelleren hos Johan Skeie ble for lite kontorlokale, og det ble leid lokaler der posten var tidligere. I 2003 kjøpte de lensmannskontoret på kaien i Sandeid, og selskapet har nå rikelig med plass og fine fasiliteter for de ansatte, som blant annet kjøkken og hvilerom for de vel 40 sjåførene. Ringen er på mange måter sluttet siden huset ligger på tomta til det første slakteriet til Fatland. Der tjente Trygve og Torleif pengene som var starten på det hele. 

110 ganger rundt jorda 

- Hoveddelen av transporten skjer i Norge, men vi har en del kjøring utenlands. Blant annet kjøttransport for Fatland. Langturene bidrar til å trekke opp kilometerstanden en del, men flest kilometer kjøres i Norge. Uten å ta for hardt i, kjører hver bil rundt 125.000 kilometer i året. Totalt tilbakelegger bilene våre 4,4 millioner kilometer på et år, sier Reidar Skeie. 

Næringshagebedrift i Medvind24 Næringshage


Det er nesten 110 ganger rundt jorda, eller knappe seks ganger tur/retur månen. I 2015 kjørte norske lastebiler 2,2 milliarder kilometer med gods. 88 prosent av transportarbeidet var kjøring i Norge. 

Med så mange kilometer hvert år, skiftes bilene ut etter rundt fem år. Vedlikehold gjøres på eget verksted som er knyttet til Sandeid bensinstasjon som eies og drives av 3. generasjon Skeie. I mange år var det bare Scania-biler i selskapet. Helt til – ifølge interne kilder – et par av sjefene fikk heteslag sommeren 2003 og bestilte den første Volvoen. Nå har de en god blanding og mener det er en bra løsning. 


Hovedtransportør for Fatland 

Trygve og Torleif var drifte ungdommer tidlig som visste å omsette ideer til handling. Etter krigen var det mangel på det meste, også grisekjøtt. Bare 16 og 17 år gamle startet de to i 1952 griseoppdrett ved siden av jobbene de hadde på slakteriene i Sandeid. Mesteparten av lønn og sparepenger ble omsatt i grisehus med plass til 200 griser. Det som var igjen av sparepengene gikk med til å dra til Stavanger og kjøpe 80 smågriser. Resten er en suksesshistorie. Grisehusene på Skeie ble for små, og det nye på Sandhammar hadde plass til 1600 griser. 

Gris er fortsatt en stor del av det Hustvedt & Skeie transporterer. Nå som slakt eller foredlede produkter for Fatland-konsernet. 

- Fatland har vært vår hovedkunde gjennom alle år. I dag utgjør oppdragene for Fatland 65-70 prosent av omsetningen vår. Vi har daglige avganger fra Ølen til Stavanger, Sørlandet, Sandefjord, Oslo, Bergen og Trondheim og en ukentlig tur til Tromsø. Dyretransporten står de for selv, mens vi tar oss av resten mellom slakteri og foredlingsbedrifter og ferdige produkter ut til markedet, sier Reidar Skeie. 

- Logistikken er et daglig puslespill 

Det ringer i ett på kontoret. Sigbjørn Skeie sjekker oversikten og finner plass til 19 paller papp fra Oslo.

Dagens priser og marginer, gjør at det er nødvendig å fylle opp bilene på hver tur for å ha lønnsom drift. Mens Medvind24 er på besøk, ringer telefonene i ett sett. En kunde vil ha kjørt en hel bil med papp fra Oslo til Haugesund. 

Sigbjørn Skeie kaster et kjapt blikk på oversikten og svarer at det klarer de ikke i dag, men de kan ta 19-20 paller om det er til hjelp i første omgang. Sjåføren ringes opp, avklaring gjøres, kunden ringes tilbake og takker ja, sjåfører ringes og får bekreftelse. Dermed kjører bilen fullastet tilbake over fjellet. 

- Logistikken er et daglig puslespill og hverdagen en helt annen enn da vi begynte å kjøre kjøtt østover. Da fikk sjåførene med seg en lapp hvor det sto hvor de skulle levere og hvor de eventuelt skulle hente last til returen. Skjedde det noe, måtte de ringe fra telefonbokser langs veien. I dag vet vi nøyaktig hvor hver bil er til enhver til, last og ledig kapasitet. Alle har mobil, og den brukes til mer enn å ringe. Blant annet overvåking av temperatur i thermobilene. Endrer temperaturen seg, varsles både vi og sjåføren, og nødvendige justeringer kan gjøres uten å måtte gå ut av bilen, eller fra kontoret her, sier Sigbjørn Skeie. 

Spesialbiler til kraftfôr 

Tidligere kom kraftfôret til Sandeid med båt fra Stavanger. Trygve og Torleif mente det var for tungvint å bære og trille sekker og bygget to store mjøltanker til eget bruk. I 1978 kom Tau mølle på banen, og det ble bygget seks nye tanker på Sandhammer. Derfra kjørte Hustvedt & Skeie fôr til bønder i hele distriktet. Det gjør de fortsatt og har fire kraftfôrbiler i bilparken. 

Tidligere i sommer ble det behørig feiret at Hustvedt & Skeie Transport har 60-årsjubileum i år. Denne blomsterpotta var en av gavene.

- Nå kjører vi for Felleskjøpet i godt samarbeid med Krakk Transport. Vi snakker om store mengder og kjører rundt 23.000 tonn i året. Mye av transporten vår har med mat å gjøre, og mat må heldigvis alle ha. Vi driver godt, men hadde det ikke vært for landbruket i Vindafjord, tror jeg ikke det hadde vært en lastebil igjen i Sandeid i dag, sier daglig leder Geir Hustvedt. 

Sjefer uten tittel 

Han er for øvrig den eneste av sjefene med offisiell tittel. Sigbjørn blir i beit for svar når vi spør, men ender opp med at Magne Lærdal (inngift i Hustvedt-familien) er verkstedsjef, mens Reidar og Sigbjørn er logistikkansvarlige med hovedansvar for henholdsvis Fatland og resten. Alle kjører også bil forholdsvis ofte. 

 Selskapet har merket lite til oljekrisen, og har nok å gjøre. Noe også regnskapstallene viser. Omsetning økte med nesten 12 millioner i 2015 og endte på 84,1 millioner kroner. 

 - Det øker på med oppdrag både for faste kunder og andre. Fatland hadde også et godt år i 2015, og når det går bra for Fatland går det bra for oss også, avslutter Reidar Skeie.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden