Denne uken avsluttet hun den toårige talentskolen i Circle K, bensinstasjonskjedens egen lederutdanning. Hvert år siden 2004 har ca. 10 stasjonsmedarbeidere fra kjedens stasjoner i hele landet blitt plukket ut til talentskolen.
Gjennom nåløyet
Søkerne til skolen er mange og nåløyet for å komme med er trangt , sier opplæringssjef i Circle K, Lene Foldvik.
- Vi har veldig mange søkere, og aktuelle kandidater må gjennom en ganske møysommelig prosess med både anbefalinger fra salgssjefer, intervjuer og oppgaver for å bli tatt opp, sier Foldvik.
De siste to årene har Berge vært gjennom et omfattende utdanningsløp skreddersydd for å utvikle nye ledere i stasjonskjeden: både salgsledelse, økonomidrift, administrasjon, praktisk butikkdrift og HR har stått på timeplanen.
Dette har hun kombinert med stillingen som butikksjef i familiebedriften Circle K Ølensvåg, som mer eller mindre har vært hennes andre hjem siden hun var liten.
- Jeg har jo så å si vokst opp på denne butikken, og derfor er det ekstra kjekt når jeg får muligheten til å bidra med enda mer faglig tyngde i videreutviklingen av stasjonen, sier Berge.
Og det var nettopp denne iveren som var en av grunnene til både talentutmerkelsen og opptaket til kjedens ledersatsing.
Konkurranseinstinkt
- Vi la umiddelbart merke til hvor «sulten» Anita var på å drive bensinstasjon og videreutvikle bedriften. Dessuten har hun et enormt konkurranseinstinkt. Det har også visst igjen i driften gjennom mange år, stasjonen i Ølensvåg gjør det veldig bra i alle konkurranser og kampanjer. En annen viktig side ved Anita er at hun har en enorm evne til å «se» folk. Hun har et unikt fokus på teamet sitt og er genuint opptatt av at de skal en god arbeidsplass med muligheter for å utvikle seg, sier Foldvik.
Det kan med andre ord snart bli flere kommende stasjonsledere fra Ølensvåg.
- En av våre butikkmedarbeidere skal snart på intervju for neste års kull. Så du skal ikke se bort fra at det blir flere ledertalenter i butikken her, sier Berge.