Høyt tempo med lav temperatur 

Ser du en thermobil fra Sakarias Nesheim Transport et eller annet sted i Sør-Norge, er det stor sjanse for at den frakter råvarene som skal bli grillmiddagen din. 

Av Ellen Marie Hagevik 
Publisert 18. august 2016

Daglig leder Olav Magne Nesheim er tredje generasjon Nesheim som styrer Sakarias Nesheim Transport. Alle foto: Ellen Marie Hagevik

Det er bare Oslo og Akershus som har flere registrerte lastebiler enn Rogaland. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er 14.468 registrert lastebiler i Oslo og 12.068 i Akershus. På tredjeplass kommer Rogaland med 5.083 lastebiler. Tall på hvor mange som er hjemmehørende i Vindafjord har vært vanskelig å finne, men alle kilder sier det samme: Vindafjord har uvanlig mange lastebiler per innbygger. 

Sakarias Nesheim Transport i Nedre Vats har i høyeste grad bidratt til den karakteristikken. Det begynte i 1930 med at Sakarias Nesheim kjøpte en Bedford-lastebil som kunne gjøres om til buss med en kasse på lasteplanet. Flere biler kom til etter hver, og transportselskapet bygde også ut bilparken med anleggsutstyr. 

Kjører mest for Nortura 

Samtidig har kjøtt vært en viktig del historien. På 60-tallet kjørte gjerne bilene grus på dagen og slakt østover om kvelden. Oppdragsgivere var Rogaland Fellessalg og Gilde. Fatland trengte mer plass og flyttet til Ølen. Det andre slakteriet fortsatte å bygge ut til det som er dagens Nortura. 

- I dag utgjør kjøtt fra Nortura - enten som slakt eller foredlede produkter - 75 prosent av omsetningen vår. For å ha slakt klart til skjæring når arbeidsdagen begynner, kjører første bil klokka 02.00 om natta fra Stavanger. Neste bil går klokka 05.00, deretter 07.00. Fra Sandeid går første bil klokka 07.00 og eventuelt et par biler på ettermiddag og kveld for å holde produksjonen i gang, sier Olav Magne Nesheim, 3. generasjon Nesheim og daglig leder. 

Selskapet har 23 thermobiler som sørger for rett temperatur fra lasting til levering. Alt overvåkes, og den minste endring blir umiddelbart varslet med melding til både sjåføren og Nedre Vats. 


Ferskvarer må fram så fort som mulig 

- Vi kjører faste ruter østover til blant annet Lillehammer, Oslo og Sarpsborg. I retur har vi oppdrag for kunder som McDonalds, Diplomis og grønnsakgrossisten Ola B. Korsvik. ASKO kom inn som ny kunde i fjor, og tre av bilene våre kjører fast for dem mellom Stavanger og Bergen. Bilene lastes i Stavanger og har gjerne med Hansa-produkter og mjøl i retur, sier Nesheim. 

Kjøtt og kjøttprodukter er ferskvare og må fram så raskt som mulig. Skal lasten lenger nordover enn til Lillehammer, lar det seg ikke gjøre uten at sjåføren må hvile. 

- Hviletiden på ni timer kommer man ikke utenom. Det løses ved at våre sjåfører kjører til anlegget på Rudshøgda, losser av og et annet transportselskap laster og kjører varene videre til for eksempel Trondheim. Omlastingen tar en liten time. Ved å gjøre det på denne måten, sparer man et døgn, og varene får et døgn lengre salgstid i butikken, sier Nesheim. 

Er i ferd med å ansette flere sjåfører 

Logistikken kan være krevende, og evne til å være fleksibel og se løsninger kommer godt med. Ukesprognosen kommer på fredag for neste ukes oppdrag for alle anleggene til Nortura. Og det kalles ikke en prognose for ingenting. 

Olav Magne Nesheim kjører mye selv. Dagens oppdrag er en last med hengende gris. Last som beveger seg krever litt øvelse å kjøre. – Laster du skikkelig og kjører som du har et egg under gasspedalen, går det veldig bra, sier Nesheim.

- Mandag og hver dag klokken 14.00 kommer oppdatering på oppdragene for neste dag. Da blir det som regel mange telefoner for å sy sammen lass og returlast til klokken 07.00 neste morgen, sier Nesheim, som deler logistikkansvaret med Stig Arne Nesheim. 

En del slakterier og produksjonsanlegg er blitt lagt ned de seinere årene. Det har økt behovet for såkalt mellomtranport. I tillegg øker det stadig på med andre oppdrag. Dermed har også behovet for flere biler og ansatte økt de siste årene. Selskapet søkte nylig etter sjåfører, og de 35 fast ansatte blir flere om kort tid. 

Samarbeider heller enn å konkurrere 

Alle sjåførene er for tiden norske, og selskapet har valgt å holde seg stort sett til oppdrag i Norge. Bilene kjører likevel rundt 120.000 kilometer i snitt i løpet av året. Det blir nesten 2,8 millioner kilometer til sammen. 

- Vi har rundt sju-åtte utenlandsturer i året. Disse og turer til Nord-Norge er populære blant sjåførene våre, sier Nesheim. 

Hustvedt & Skeie Transport i Sandeid kjører også mye kjøtt og foredlede kjøttvarer. De opplever som Sakarias Nesheim Transport økt mengde oppdrag. Likevel er de to selskapene ikke konkurrenter. 

- Vi kjører for hver våre kjøttbedrifter og samarbeider heller enn å konkurrere. Det er aldri vanskelig å be om hjelp heller om noen av oss har behov for det, sier Olav Magne Nesheim. 

Fra 74 til 90 år og fortsatt aktive 

Sakarias Nesheim fikk etter hvert 18 barn, og mange av dem ble involvert i driften. Fire av dem er fortsatt aktive. Sigfred (90 år) har ansvaret for bygg og verkstedet, og Osvald (84 år) har hatt ansvaret for å bygge opp thermobildelen. Sigmund (74 år) har sammen med Leif (77 år) ansvaret for anleggsdelen og kjører lastebil. 

De første 10-årene i bilder henger i oppholdsrommet på Nesheim. Den aller første bilen er det ikke bilder av, så den er det noen som har tegnet.

- Det har vært en fantastisk utvikling. Bussdelen av selskapet gikk sammen med 10 andre selskaper i Haugaland Billag på begynnelsen av 70-tallet. Da hadde vi rundt 20 fast ansatte, drev mer med anlegg enn transport og hadde i et par tiår mye arbeid for Vegvesenet, forteller Sigmund. 

På 90-tallet ble anleggsvirksomheten trappet mer og mer ned, mens transport og thermobiler økte jevnt og trutt. På midten av 90-tallet hadde selskapet sju thermobiler. Fra rundt 2000 tok det av fram til dagens 23 biler. 

- Vi har fortsatt noen biler og anleggsmaskiner og -utstyr, men i dag blir det stadig mer spesialisering innen all form for transport. Hvor lenge vi fortsatt kommer til å drive med anleggsarbeid er ikke godt å si. Framtiden for Sakarias Nesheim Transport er jeg uansett ganske trygg på, avslutter Sigmund Nesheim. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden