Skjerminfo landet over

2010: Tre kompiser, samme hobby, en forretningside. 2015: Over 800 kunder og mer enn 1600 liveskjermer i hele Norge. Infoskjermen.no gir titusenvis av nordmenn daglig og oppdatert informasjon via et blikkfang på tv-skjermen.

Vi har tydeligvis truffet noe i markedet både ved å tilby en rimelig løsning, men først og fremst ved å alltid ha brukervennlighet som førsteprioritet, sierÅreskjold. I 2015 rundet omsetningen hos Favo 3,8 millioner kroner.

Av: Kari Aakra

Etter at Torleiv Åreskjold, Leif Thorsen og Andreas Høyland lanserte inforskjermen.no har ideen slått an i det ganske land: En enkel og effektiv måte å formidle informasjon på via tv-skjermer.

Ganske enkelt genialt

- Vårt fokus har vært informasjon og brukervennlighet, noe som er enkelt å håndtere i hverdagen. Og vi har tydeligvis truffet noe i markedet både ved å tilby en rimelig løsning, men først og fremst ved å alltid ha brukervennlighet som førsteprioritet. Det skal være genialt enkelt, sier Åreskjold, styreleder og webutvikler i Favo AS.

Tidligere jobbet han som studie- og administrasjonsleder ved Lundeneset videregående skole, og hadde blant annet ansvar for informasjon til elever og ansatte. En av infokanalene var informasjonsskjermen i kantina.

Og dermed oppsto ideen som skulle bli infoskjermen.no, som i dag lyser opp i et utall resepsjoner, gangareal, kantiner, kontorlandskap og produksjonslokaler for et bredt publikum. Kundene er alt fra barnehager, skoler, sykehus og legekontor til produksjonsbedrifter og kirker. Og informasjonen strekker seg fra bursdagshilsener og menyer til nyheter og værmeldinger.

Vinner på brukervennlighet

Hver dag er godt over 1600 infoskjermer fra Favo live i Norge, og antallet ser ikke ut til å stagnere med det første.

- Det har vært økende etterspørsel siden starten av. Det er dessuten blir det nå enda enklere for flere å ta i bruk infoskjermen infoskjermen da nye TV-skjermer blir levert med integrert nettleser, legger han til.

Favo AS hatt en årlig omsetningsvekst i underkant av en million årlig, og hadde i 2013 2,9 millioner kroner i omsetning. Markedsføringen baserer seg til egne nettsider og aktiv blogging, med god hjelp fra onkel Google. Til nå har selskapet holdt seg til det norske markedet, men har nå vendt blikket mot «söta bror». I vinter reiser hele delegasjonen til Sverige for å presentere «pintomind.se – En Digital Anslagstavla» for det svenske skoleverket.

- Halvparten av kundene våre er skoler, og det var også her vi startet. Vi er alle skole-folk, og visste hva som trengtes. Vi hadde nettverket og et system som var tilpasset bruk i videregående skoler, og det ballet på seg derifra. Derfor er det også et naturlig utgangspunkt når vi prøver oss utenfor Norges grenser, sier Åreskjold.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden