Bedrifter i Vindafjord lader opp for miljøet

Det merkes en stadig økning el-bileiere i Vindafjord kommune. Mange bedrifter har investert i el-billadestasjoner. Foto: Jan Henrik Heggebø.

En av fem velger el-bil i 2015, og på Vindafjords veier ser man stadig flere el-biler. Det har ført til behov for flere ladestasjoner i kommunen. 

El-bilen kan lades hjemme. Alt man behøver er en stikkontakt. Likevel er behovet for offentlige ladestasjoner stort. En fulladet batteripakke har normalt en rekkevidde på 75 - 100 kilometer, som i noen tilfeller ikke er nok for å komme seg til og fra jobben. Dermed kan en ladestasjon med normallader på jobben være gunstig. For å dekke behovet har mange av Vindafjords bedrifter installert el-billadestasjoner på sine parkeringsplasser. Noen av ladestasjonene finner man på Westcon, hos Statoil i Ølensvåg og ved rådhuset i Ølen.

Og Ølen Betong har investert både i el-biler og ladestasjon. Se egen sak.

- De første ladestasjonene kom for et par år siden. Etter som behovet har økt har vi bygd ut flere. For øyeblikket har vi 23 ladestasjoner som leverer like mye som hjemmeladere her på Westcon, sier Øystein Matre, administerende direktør i Westcon Yards. 

Betaler for ladingen

Ved rådhuset i Ølen finnes det forløpig en stasjon med to uttak til normallader. 

Å fullade et flatt batteri hjemme eller med en normallader på jobben vil vanligvis ta åtte timer, mens det med en hurtiglader går vesentlig fortere. I løpet av en snau halvtime er de fleste batterier fulladet. I en travel hverdag for de som ferdes på veien, så Statoil Ølensvåg og daglig leder Bjarte Berge nødvendigheten av å installere hurtigladeren. På stasjonen har de multistandardladere, som betyr at alle moderne el-biler kan lade, uavhengig av ladestandard.

- Vi fikk på plass ladestasjon for el-biler her på stasjonen 1. juni. Vi har en hurtiglader og en normallader som begge ofte er i bruk, sier Bjarte Berge, daglig leder i Statoil Ølensvåg.

Enova støtter utbygging av ladestasjoner, som den hos Statoil i Ølensvåg. Et av kriteriene for å få støtten, er at kundene må betale for ladingen. På Statoil tilbys fleksilading 15 minutter, hurtiglading 15 minutter og hurtiglading 30 minutter. Prisene for lading er henholdsvis 22 kroner, 44 kroner og 74 kroner.

Avgiftsfritt system for el-bil 

Økonomiske og praktiske fordeler, samt miljømessige årsaker, er noen av grunnene til stadig flere el-bileiere i landet. Fordelene er blant annet fri adgang til å kjøre i kollektivfelt og gratis parkering på de fleste kommunale p-plasser. Dette er fordeler som gjerne ikke kommer til nytte i en kommune som Vindafjord. 

- Her på landet kan vi ikke benytte oss av byenes privilegier av å ha et subsidiert kollektivtilbud. For å sette det i perspektiv, har et avgiftsfritt el-bilsystem blitt distriktenes erstatning for et manglende kollektivtilbud. I dette perspektivet er det en vinn-vinn-situasjon. Bilistene både sparer penger og miljøet, mens fellesskapet sparer penger på kollektivsatsing, som aldri ville egnet seg her i distriktet, sier Matre.

- På de avgiftsfrie ladestasjonene her i distriktet kan hvem som helst fritt få ladet bilene sine, konstaterer Jan Husebø, seniorrådgiver i Vindafjord kommune.

 

Legger til rette for flere el-bileiere 

På rådhuset merkes det en stadig økning av el-bileiere som ofte tar i bruk ladestasjonen. 

- Da ladestasjoenene ble montert var det ingen på rådhuset som hadde el-bil. Nå har tre ansatte skaffet seg denne type bil, og alle benytter seg av ladestasjonen i vekslende grad. Fram til i fjor var ladestasjonen bare sporadisk brukt, men nå er den i bruk bortimot konstant av både ansatte og forbipasserende, forteller Husebø. 

Matre tror og håper på en økning av el-bileiere også blant Westcons ansatte. 

Bedrifter i Vindafjord kommune med ladestasjoner for el-bil: Statoil Ølensvåg (t.v.), Ølen Betong, Westcon og rådhuset i Ølen.

- Vi ser det er flittig bruk av ladestasjonene blant ansatte og gjestearbeidere her på Westcon. Ladestasjonene gjør det mulig for flere Westcon-ansatte å skaffe seg el-bil, noe vi håper skjer, til fordel for klimaet. Vi legger til rette for å dekke ladebehovet så langt det er praktisk mulig, sier han. 

Nå vurderer flere bedrifter i kommunen å skaffe seg elektriske firmabiler. 

- Vi har allerede noen få elektriske firmabiler, men rekkevidden på disse bilene er en begrensning for oss. Om rekkevidden blir bedre og myndighetene fortsetter å stimulere med attraktive fordeler, er det aktuelt også for oss i Westcon å øke el-bilkapasiteten vår, sier Matre. 

- I kommunen har vi ikke elektriske firmabiler i dag, men det er noe vi vurderer å skaffe oss, sier Husebø. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden