- Det var nå eller aldri 

Tidlig på 90-tallet ble en lokal leverandør oppkjøpt av en større, internasjonal aktør i kjøle- og varmepumpemarkedet. Dette oppkjøpet gav to av de lokale medarbeiderne det sparket bak som de trengte for å gripe sjansen – realisere drømmen om å skape sin egen arbeidsplass.

Daglig leder og hovedaksjonær Henning Haugland i Haugaland Kjøleservice kan se tilbake på over 22 års god utvikling for selskapet med kontorer og verksted midt i Ølen sentrum. Lite ante han den gang i 1993 hvor satsingen skulle føre ham. I dag disponerer selskapet ni servicebiler og har 10 medarbeidere. Foto: Torleif Heggebø. 

Henning Haugland og Martin Håland hadde en tid syslet med tankene om å bli sine egne arbeidsgivere. Ølen Kjøleservice ble etablert i 1993. 

- Bransjen var inne i en brytningstid. Det var stort fokus på bruken av kjølemedier og utskifting av farlige gasser, som til da hadde vært i bruk i denne industrien. Skulle vi satse, så måtte det bli nå. Vi måtte være med fra starten i en ny tid for bransjen. At firmaet vi jobbet for ble oppkjøpt gjorde valget lettere, minnes Haugland.  

Første utfordring ble å skaffe seg kunder. Haugland og Håland hadde som mål å tilby sine tjenester i Nord-Rogaland, Sunnhordland og Ryfylke. 

- Det var tungt å starte for seg selv. Vi var jo ikke akkurat inviterte der vi kom for å by fram våre tjenester, mimrer Haugland. 

- De første tre ukene banket vi på mange butikkdører i distriktet. Vi var heldigvis ikke helt fremmede for de vi besøkte. De kjente oss fra tidligere oppdrag, mens vi var ansatt hos Einar Eide & Co. Etter hvert fikk vi våre egne avtaler som selvstendige næringsdrivende, nok til at vi kunne komme skikkelig i gang. Noen større tanker om annet enn å holde oss selv i arbeid hadde vi nok ikke den gangen, forteller Haugland. 

Håndskrevne tilbud 

Utfordringene var mange for gründerne. Å skaffe seg kunder gikk greit. En annen utfordring ble utarbeiding og utsending av tilbud. 

- Vi hadde ikke datamaskin selv, og tilbudene ble håndskrevet før vi sendte dem på telefaks til regnskapsføreren vår på Fjelberg. Havnekontoret gjorde våre håndskrevne tekster om til maskinskrevne tilbud, som vi så fikk i retur og kunne sende ut til våre kunder. Tungvint, men det fungerte, ler Haugland. 

I dag har han helt andre utfordringer. Selskapet har skiftet navn til Haugaland Kjøleservice. Haugland har fått ny makker på eiersiden – Frode Haarde. Produktene som tilbys er andre enn de fra 90-tallet. Varmepumper til privatmarkedet er skiftet ut med større butikk- og industrianlegg. Firmaet har vokst fra to til 10 medarbeidere, og utfordringen nå er å holde samtlige i kontinuerlig arbeid. 

- Det er alltid en viss spenning knyttet til hvorvidt vi har nok arbeid til alle og hvordan vi skal legge kabalen for å holde en mest mulig effektiv og vellykket drift. Så langt har det gått svært bra. Spesielt hektisk har det vært de siste tre-fire årene. Vi vurderer av og til om vi skal øke bemanningen, men må veie det opp mot risikoen for manglende oppdrag i tiden framover. Samtidig må vi ha tilstrekkelig bemanning til å betjene kundene vi har serviceavtaler med. Kundene er avhengige av 24-timers service året rundt, og da må vi også ha nok mannskap å fordele vaktene på, sier Haugland. 

Som mange andre i disse tider lurer han på hva fremtiden vil bringe.

- Det er ikke lett å spå om framtiden. Det er nedgangstider og det blir spennende å se hvilke konsekvenser dette får for oss. Vi har jo merket at konkurransen om oppdragene har blitt større, sier han og påpeker viktigheten av å ha motiverte og flinke medarbeidere på laget for å vinne kundenes gunst.

- Uten god lagånd stagnerer små bedrifter som vår raskt, understreker han og berømmer sine ansatte for innsatsen.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden