Leverer tre båter på rappen

Fiskebåter blir stadig mer avanserte, og utstyret mer omfattende. Da gjelder det å følge med i timen. Med et skreddersydd nybygg-team i bresjen bygger Westcon noe av det fremste innen fiskefartøy.


Med denne gjengen i bresjen bygges det toppmoderne fiskebåter ved Westcon.  Fra venstre: Prosjektleder maritim montering Kim Kråkenes, formann rør Karl Johan Hustvedt, formann stål Lars Ove Osmundsen, formann stål Bjarne Eikesdal, generalformann Thor Ove Lunde, prosjektleder Geir Heggen, formann rør Knut Helge Gregersen og mekanikerformann Atle Heggen.


Da skroget til den nye fiskebåten «Taits» ankom Ølensvåg i juni, markerte det starten på Westcons 34. nybygg. Fiskebåten skal overleveres til det skotske rederiet i 2019. 

Skipsbygging- og skipsreparasjon har vært en av hjørnesteinene hos Westcon i flere tiår, og for å være konkurransedyktige i et knallhardt marked er det avgjørende å ha rett ekspertisen til jobben, sier prosjektleder Geir Heggen. 

- Westcon har bygget fiskebåter siden 70-tallet. Forskjellen fra arbeidet den gang til i dag, er at utviklingen går raskere, båtene blir større, fiskeletingsutstyr og elektronikk blir stadig raskere fornyet, teknologien blir mer avansert og det er behov for mer utstyr. For å henge med på dette er det viktig at vi alltid er et steg foran, og det klarer vi ved å ha et dedikert team på nybygg, forteller Heggen. 


Yacht-standard

Når båtskrogene kommer til Westcon er de tomme «skall» som skal utrustes med alt av elektronikk og mekanisk utstyr. Rederiene ønsker stadig mer avansert teknologi og toppmoderne løsninger. Teamet for nybygg, bestående av fagfolk fra både Westcon Power & Automation (WPA) og Yards, sørger for at verftet til enhver tid kan levere fartøy av aller nyeste standard. 

- Å få være med på byggingen av en båt helt fra start til overlevering er alltid et høydepunkt, forteller Sindre S. Brekke i Westcon Power & Automation. 

«Taits» er hans åttende nybygg, og sammen med medarbeidere fra WPA og verftets folks danner de teamet som utruster «Taits».  De fleste i teamet har bygget båter sammen siden tidlig 2000-tall. 

- Fiskebåtene har fått yacht-standard, med det beste og nyeste av teknologi i alle ledd. For oss er dette likevel en helt naturlig del av arbeidet, og vi følger kontinuerlig med på det siste nye innen bygging, men også modifikasjoner og vedlikehold, sier Brekke.

Andre generasjons "Langva"

Rolls Roys står for designet av «Taits» som måler 75 meter lang og 15,6 meter bred. En full last på båten kan for noen fiskeslag ha en verdi av titals millioner kroner. Naturlig nok vil en slik drift kreve høyeste standard innen tekniske løsninger.

For å illustrere omfanget av teknologien om bord: kilometervis med kabler skal trekkes for det elektroniske utstyret, og det er bare på broen. 

- Det vi jobber med her er noe av den mest avanserte teknologien som finnes på båter i dag, sier prosjektleder Geir Heggen. 

Nybyggsoppdragene overlapper hverandre i 2019. Nybygg nr. 35, ny fiskebåt for Gunnar Longva AS, skal også leveres i 2019. Den 75 meter lange snurperen skal bli neste generasjons fiskefartøy for rederiet. 

- Vi overleverte første «Gunnar Langva» i 2003, og ser frem til å levere andre generasjonen av fiskefartøy til Longva. Det er en tillitserklæring når både Klondyke og Longva, som vi har bygget for tidligere, kommer tilbake og ønsker at vi nok en gang skal bygge for dem, sier teknisk leder Endre Matre. 

- For å være konkurransedyktige må vi holde kompetansen på toppnivå til enhver tid. Det klarer vi ved å ha et skreddersydd team på nybygg, sier teknisk leder Endre Matre. 


- Et steg foran

Samtidig starter også jobben med en av de mest innovative nybyggsjobbene ved verftet. I januar 2020 skal verdens første enskrogs pendelferje i aluminium settes i drift. Også denne skal bygges ved Westcon. 

- Vi har hatt et godt samarbeid med Norled i mange år, og utført flere vedlikehold- og modifikasjonsoppdrag for dem. Denne gangen skal vi levere et komplett fartøy til rederiet, med batteripakker, også levert og installert fra Westcon, forteller Matre som ser frem til hektiske år på nybygg. 

- Det er en konjunkturutsatt bransje, med mange internasjonale aktører som kjemper om de samme jobbene. Vi må alltid være et steg foran. Med nybygg, holder vi kompetansen på et toppnivå til enhver tid. Denne gjengen har vært med på å utruste nye båter for oss i flere runder. Slik har vi sikret oss ekspertisen som til enhver tid trengs for å levere det siste nye av fartøy samt at vi bygger kompetanse for å reparere skip også, påpeker Matre. 


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden