Batteri for riggmarkedet

I vår leverte Westcon sitt første batterisystem til Eidesvik. Nå har også riggselskaper begynt å vise interesse for batteridrift.

- Batteri for rigger bygger på de systemene vi allerede har for batteri på skip, sier Ragnar Langåker (t.v), prosjektleder for WPA sin leveranse av batterisystem til "Viking Energy", Her sammen med Otto Koch, teamleder for produkt og system i Westcon Power & Automation. Foto: Westcon

Av Kari Aakra
Publisert 04. august 2016

Batteri på rigger er et ganske nytt konsept, men flere riggselskaper har allerede luktet på teknologien, sier prosjektleder for produkt og system i Westcon Power & Automation (WPA), Ragnar Langåker. 

– Vi har hatt besøk fra ledende riggselskaper som har sett nærmere på installasjonene vi har gjort på båter. Batteri vil fungere på rigger på nesten samme måte, med en litt annen driftsmodus. I tillegg vil rigger som ligger på anker ha behov for mer kraft. Batteri på rigger blir en videreutvikling av det vi allerede har, forteller han.

Presenteres på ONS

Det trengs ikke særlig større batteripakker, men en litt annen type som gir mer effekt over kortere tid, da det på rigger er kortere svingninger i kraften.

Westcon jobber nå med batterisystemer til rigg og båt parallelt. Det er en fremtidsrettet satsing, mener leder for salg og forretningsutvikling i Westcon Power & Automation, Frode Skaar. 

- Vi kommer til å være til stede på oljemessen ONS 2016 i Stavanger der vi skal promotere batterisatsingen vår, både mot rigg og skip, sier Skaar. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden