Arriva-skip i fart for nytt rederi

Viasea Shipping satser på ukentlig containeranløp fra Rotterdam med skip fra Arriva Shipping. – De har gode forutsetninger for å lykkes, sier daglig leder Sindre Matre i Arriva.

Det nye rederiet Viasea Shipping har som mål at de skal tilby det beste alternativet til lastebiltransport i Europa. Fredag seiler «Nor Feeder» som første containerbåt for Viasea fra Rotterdam og kommer inn Oslofjorden mandag morgen. 

«Nor Feeder» eies og driftes av Arriva Shipping i Ølensvåg. Rederiet har ti skip. «Nor Feeder» er det eneste containerskipet og ble en del av Arriva-flåten i 2006. Skipet er registrert i Haugesund. 

- Daglig leder i Viasea Shipping, Morten Pettersen, kjenner både oss og båten godt. Det er nok en av grunnene til at vi fikk oppdraget. I tillegg ønsket rederiet å bruke et norsk skip som både har norsk eier og seiler under norsk flagg, sier Sindre Matre, daglig leder i Arriva. 

Brukbar rate

Da containermarkedet var på topp i 2007-2008, var «Nor Feeder» det Arriva-skipet som hadde best inntjening. Så falt bunnen ut av markedet da finanskrisen kom, og ratene var helt nede i 2000 euro. 

- Alt over 3000 euro nå er positivt for oss, og raten i denne kontrakten er brukbar i forhold til markedet. Varigheten er på tre måneder med to opsjoner på tre måneder hver, sier Matre. 

For Arriva er oppdraget positivt på flere måter enn at skip og mannskap er i arbeid. 

- «Nor Feeder» har gått på kontrakter lenger sør i Europa en periode. Blant annet i Belgia og Spania. Nå kommer båten til å gå mer i nærområdet, og det føles tryggere både med norske kunder og aktører, sier Matre. 

- Flinke folk som kjenner markedet 

Foreløpig har Viasea Shipping fire ansatte og er et datterselskap til den norske logistikkaktøren Collicare, som også sikrer rederiet jobb i første omgang. Viasea har hovedkontor i Moss og avdelingskontor i Rotterdam. Morten Pettersen sier til sysla.no at rederiet vil rendyrke nærskipsdelen og vokse gradvis og kontrollert. 

Matre tror at de kan lykkes. 

- Det er hard konkurranse, men Viasea Shipping har gode forutsetninger for å lykkes med flinke folk som kjenner markedet. Potensialet for å flytte mer transport over på sjø er stort, og det snakkes mer om det enn noen gang politisk også. Et skip en gang i uka høres ikke mye ut, men det tar 250 vogntog av veien hver gang, sier Matre. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden