Batteri-boom for WPA

Grønn sjøfartsteknologi har gitt Westcon Power & Automation sterk vind i seilene i 2018.

Når det helelektriske turistskipet «Legacy of the Fjords» legger ut på sin første tur i Oslofjorden 1. juli vil det være skip nr. 7 i rekken av fartøy som de siste to årene har tatt steget inn i det grønne skiftet med klimavennlige løsninger fra Westcon Power & Automation (WPA). 

Denne WPA-gjengen har vært med på utviklingen av batteriløsningene fra den spede start:   F.v: Otto Koch, Ragnar Langåker, Torgeir Rasmussen, Tor Magne Johannesen, Jens Magnar Tveit. Foto: Meister Fotografi

I løpet av de neste to årene skal WPA stå for installasjon og leveranse av miljøeffektive fremdriftsløsninger på et tosifret antall fartøy; blant annet ferjer (både ombygninger og nybygg), to nybygde fiskebåter, fire offshore-forsyningsskip og helt nytt turistskip. 

- Tidlig ute

Skipene skal bygges om til hybrider eller helelektriske fartøyer med batteripakker og WPAs egenutviklede kraft- og styringssystem e-SEAMatic Blue. Og etter alle solemerker vil takten i leveransen til både norske og internasjonale rederier øke i årene som kommer. 

Klimavennlig sjøfart er blitt WPAs største forretningsområde. 

- Ordrebøkene ser veldig bra ut, sier daglig leder i WPA, Gunvald Mortvedt, som også er i sluttforhandlinger om flere nye kontrakter. 

Den store oppdragsmengden er et resultat av en fremtidsrettet satsing, som for alvor fikk fart på seg med WPAs første installasjon av batteripakke i 2016, på Eidesvik-skipet Viking Energy

- Vi var tidlig ute med satsing på batteripakker for skip. Med et veldig godt grunnlag i et solid automasjonsmiljø, utviklet vi videre høy ekspertise på kraft. Når vi topper det hele med god service har vi nøkkelen til en vellykket satsing. Men viktigst av alt: vi har levert varene som bestilt, og det har gitt gode resultater, sier Mortvedt. 

Høyprofilerte oppdrag

I tillegg har WPA fått uvurderlig drahjelp etter leveranser til høyprofilerte prosjekter, som blant annet Future of the Fjords. Den helelektriske passasjerkatamaranen ble tidligere i år ble kåret til Årets Skip i 2018 på Shippingmessen i Hamburg. Ved bruk av e-SEAMatic Blue kan turistbåten utslippsfritt frakte 4000 passasjerer i 16 knop i over to timer. Batteriene lades med ren vannkraft. 

Årets skip, Future of the Fjords, ble et høyprofilert prosjekt, som gav mye ekstra drahjelp til WPAs batterisatsing. Nå skal Westcon-selskapet også levere grønne løsninger til søsterskipet Legacy of the Fjords

- Vi ble nok ekstra godt kjent for markedet takket være høyprofilerte prosjekter, og Future of the Fjords gav oss en betydelig boost, sier Mortvedt. 

Og nå kommer oppfølgeren til suksessen; Søsterskipet Legacy of the Fjords skal fra sommeren 2019 gå i rute i Oslofjorden, utslippsfritt og tilnærmet lydløst. Også denne bygges med WPAs grønne løsninger. 

- WPA har vist seg å være en leverandør som alltid strekker seg det de kan for å optimalisere leveransene sine, sier daglig leder i the Fjords, Rolf Andre Sandvik. 

Sandvik forteller at han hadde noen betenkeligheter ved valget av leverandør og system da Future of the Fjords skulle bygges i 2017. 

- Som kommersiell aktør er vi avhengig av mest mulig oppetid, og vi kan ikke ha systemer som svikter. Naturlig nok gjorde jeg meg derfor noen tanker da vi valgte å gå for en prototype av et system levert fra et for meg ukjent selskap. Men bekymringene mine ble fort gjort til skamme. Systemet har fungert svært godt, og tilbakemeldingene fra mannskapet er at løsningen er optimale for vårt bruk, sier Sandvik. 

Nå ser han frem til å ta i bruk en ny generasjon av WPAs grønne teknologiløsning. 

- Kaster seg rundt

- WPA har ikke bare levert systemet, men har vært «på» hele veien også i etterkant for å finne nye løsninger for å ytterligere forbedre systemet på. WPA har vist seg å være en leverandør som alltid strekker seg lenger for å lage noe enda bedre. Og det er noe vi som kunder får stort utbytte av, sier Sandvik. 

Westcon sitt første batterisystem ble installert på Eidesvik-skipet Viking Energy i 2016. Fra venstre: Kolbein Lunde, prosjektleder i Westcon Yards, prosjektleder for installasjon Kristian Eikemo, og prosjektleder for produkt og system, Ragnar Langåker. (Foto: Ellen Marie Hagevik/Medvind24)

Samtidig mener han WPA har noen fordeler som «liten» aktør blant mange giganter i bransjen. 

- Med WPA som leverandør har vi opplevd at det er kort vei fra idè til realisering. De kaster seg rundt og ser nye løsninger som de iverksetter kjapt. Dette er nok en fordel de har som et mindre selskap, sier Sandvik. 

Selv som en liten aktør blant mange store, mener Mortvedt at WPA er blitt blant de ledende innen grønne løsninger i landet. Og ambisjonene er store. 

- Konkurransen er fremdeles tøff, og vi kniver om kontraktene med de store aktørene. Likevel har vi klart å etablere oss som en konkurransedyktig aktør i markedet, med flere leveranser til de aller største rederiene i landet. Nå vil vi også se til utlandet. Det er vi modne for, sier Mortvedt.

Oppdrag i kø

Dette står på batteriplanen for WPA i året som kommer: 

  • Tre SolstadFarstad-skip: Normand Server, Nordmans Supporter og Nordmand Fortune skal alle bygges om til hybrider. 
  • Eidesvik-skipet Seven Viking ankom Westcon Yards i Ølen i høst, og ombyggingen til hybrid er godt i gang 
  • De helt nybygde fiskebåtene «Taits» og «Gunnar Langva» skal leveres til rederiene i 2019. der står WPA for all elektro installasjon. 
  • WPA skal elektrifisere alle de tre Norled-ferjene «Kongen», «Dronningen» og «Prinsen». Ferjene frakter årlig nærmere 2,7 millioner passasjerer mellom Aker Brygge og Nesoddtangen 
  • Norleds ferje Ytterøyningen blir bygget om ved Westcon sitt verft i Ølen som går mellom Brekstad og Valset skal bli helelektrisk med løsninger fra WPA. 
  • Verdens første en skrogs pendelferje i aluminium skal settes i drift av Norled i 2020, også denne skal bli helelektrisk med WPAs løsninger. 
  • Boreal sin aluminiumsferje som bygges på Oma på Stord skal også bli helelektrisk med WPAs løsninger. Denne skal trafikkere i Hardanger 
  •  I tillegg skal WPA også levere ladestasjoner til flere av båtene de har utstyrt. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden