Ungdomsbedriftene (UB) på Lundeneset vgs har hentet hjem priser før, men har aldri vært i nærheten av prisdrysset de fikk onsdag under Entreprenørskapsdagen 2018 i Stavanger. Der viste 70 UB-er fra 12 videregående skoler seg fram og konkurrerte om fylkespriser og NM-plasser.
Fjølå UB tok ikke mindre enn fire priser for sin serveringsfjøl/skjærefjøl (se lenger ned i saken) og ble bare slått i antall priser av Noisse UB fra Dalane vgs. De var helt suverene med åtte priser, ble kåret til Rogalands beste UB og gikk videre til NM i Lillestrøm i slutten av april.
Noisse UB får følge til NM av en annen Lundeneset-bedrift, Reflec UB, som gikk videre ved å vinne Lyses innovasjonspris for sitt smartspeil. Reflec er også aller første ungdomsbedrift fra Lundeneset som har kommet helt til NM.
Over all forventning
- Lundeneset har stått på år etter år, og det er vel fortjent at det ble så mange priser i år. Fjølå UB lå godt an til å få et wild card til NM, og kan være kjempefornøyd med sin innsats. Nå blir det Reflec UB som skal representere Lundeneset siden Lyses innovasjonspris gir direkte plass i NM, sier Brit Astrid Grønning, markedsansvarlig og rådgiver i Ungt Entreprenørskap Rogaland.
Relflec UB har hatt Lyses innovasjonspris som mål og motivasjon siden de startet ungdomsbedriften i oktober.
- Vi var happy for å komme på nominasjonslista, og det var helt utrolig å vinne! Vi gleder oss vanvittig til NM, og prisen gir oss ekstra motivasjon og en boost i arbeidet som må gjøres fram mot Lillestrøm. Nå skal vi slappe litt av etter noen hektiske uker, så går vi i gang med videreutviklingen av smartspeilet og satser på å ha det helt klart til NM, sier daglig leder Ola Alsaker i Reflec UB.
Fjølå UB var på nippet til å gå videre, men depper på ingen måte.
- Fire priser var over all forventning, og vi er svært fornøyde med dagen. I tillegg var det en veldig lærerik dag. Vi fikk innblikk i det de andre hadde gjort og bredden i hva som kan gjøres, sier daglig leder Tobias Kolnes Olsen i Fjølå UB.
Her kan du lese om alle årets ungdomsbedrifter på Lundeneset.
Priser og jurybegrunnelser
Lyses innovasjonspris
Vinner: Reflec UB – Lundeneset videregående skole
Jobbet målrettet med produktet. Tenkt på funksjon og design. Gjennomtenkt, god research, løser et behov. God prosess, fremstår som troverdige. Solid presentasjon. Salgbart, god forretningsidé. Alt i alt en soleklar vinner. Vi er imponerte!
Beste regnskap, 3. plass
Reflec UB – Lundeneset videregående skole
Greit og oversiktlig regnskap. Har jobbet godt med regnskapet.
Beste IA-bedrift nordfylket
1. plass Fjølå UB – Lundeneset videregående skole
Førstepremien går til en bedrift hvor utvikling av produktet og HMS og utvikling av arbeidsmiljøet har gått hånd i hånd. De gjennomfører medarbeidersamtale hver 4. uke. Målet er at ansatte skal være engasjerte, produktive og ha godt humør. Her har de fokus på fordeling av arbeidsmengde, om arbeidsoppgavene er greie, og at alle blir hørt og sett, og forstår hva som skjer. Det er tett dialog mellom leder og ansatte, med samarbeidspartnerne og med kundene. Målet er at de skal opptre profesjonelt, og være mottakelige for læring. Opplæring i oppgavene er viktig for å gi mestring, og for å unngå skader og feil. Det utarbeides opplæringsattest, som viser hva de har lært i sammenheng med produksjonen, og hvordan oppgavene utføres. Problemer blir tatt fatt i tidlig, for å bli løst. Det er lavt sykefravær, og rutine med kontakt og oppfølging ved fravær.
Beste samarbeid med næringslivet, 2. plass
Fjølå UB – Lundeneset videregående skole
Bedriften på andreplass imponerte oss. De har klart å utvide en idé til å vokse gjennom lokalt samarbeid. De har vært proaktive og gått bredt ut i forhold til samarbeidspartnere ut fra alle behov. De har opplevd motgang, men stått på videre og har lykkes i dag. De har nå avtaler der de kan selge produktet sitt.
Beste forretningsplan, 3. plass
Fjølå UB – Lundeneset videregående skole
Vinneren av tredje prisen for beste forretningsplan har gjort en grundig jobb. Alle elementer som vi ønsker i en slik plan er belyst. Planen oppleves som tydelig og gjennomarbeidet. Vi ser hva de ønsker med bedriften sin og hvordan de har planlagt dette. Teksten er lett å lese. Produktet er godt beskrevet og visualisert. De har utviklet et originalt, miljøvennlig og holdbart produkt som kan brukes av mange, så salgspotensialet er stort. De har brukt mange eksterne ressurser og vært flinke til å bruke sitt nettverk. Vi opplevde når vi leste planen, som inneholdt også et herlig bilde av de ansatte, at det står en gruppe mennesker bak som hadde det artig med sin etablering. Pasjon for både produktet og etableringen var tilstede.
Beste kundeopplevelse på nett, 3. plass
Fjølå UB – Lundeneset videregående skole
Vi får en god følelse når vi besøker deres Instagram-profil. Proffe bilder gir oss lyst til å bestille produktet umiddelbart. Mobilspillet er enkelt, men morsomt og understreker hvor godt produktet skal tåle oppvaskmaskinen. Positivt at de også er oppført i Google Min Bedrift.