Nok et rekordår for AutoStore

En omsetning på 500 millioner, 48 anlegg solgt, fire nye land på lista, knallsuksess med messesatsingen og oppkjøpt av et av verdens største investeringsfond. AutoStore gikk så det suste i 2016 også.

 Et av målene for 2016 var en omsetning på 500 millioner kroner, og det gikk i boks nesten på krona. Målet for 2017 er like hårete, 50 prosent økning og 750 millioner i omsetning. Det er Karl Johan Lier, CEO og president, og Helge Olsen, direktør for salg og distribusjon, ikke i tvil om at AutoStore vil klare. 

- AutoStore-konseptet har truffet alle megatrender innenfor automatisering og e-commers (salg via nettet, red.anm.). En av dem er urbanisering og at sentrallagrene skal ligge nært de store bysentrene. Der er det ofte vanskelig og dyrt å utvide eksisterende bygningsmasse eller bygge nytt. Da er plasseffektiviteten til AutoStore en unik løsning, sier Lier. 

Industrien på full fart inn 

En annen trend er stadig økende automatisering i industrien. Bare for et år siden var sportutstyr og klær de største segmentene for AutoStore. Nå er de passert av industrielt. 

- Særlig i Tyskland har vi hatt en stor økning i dette segmentet. Ved utgangen av 2015 hadde vi solgt 16 installasjoner til Tyskland, i fjor solgte vi ytterligere 16, og i år så langt 6 installasjoner. Særlig det siste året har mange av de solgte installasjonene vært til selskaper knyttet til industri, sier Olsen. 

En dobling av installasjoner i Tyskland fører også landet øverst på lista over hvilke land AutoStore har solgt mest til. 

Nådde 150 installasjoner 

AutoStore sin stand med fullt fungerende anlegg vakte oppsikt på verdens største logistikkmesser i 2016. Her fra Modex i Atlanta.

- Vi satte et mål i 2010 om at vi skulle nå 150 installasjoner i løpet av 2016. Det året solgte vi én installasjon. Før nyttår i fjor passerte vi 150 installasjoner. 48 av anleggene ble solgt i 2016. I løpet av fjoråret kunne vi også føye til Canada, Brasil, Frankrike og Slovenia over nye land vi har solgt til, og du finner nå AutoStore i 23 land verden over, sier Olsen. 

2016 var også året med massiv satsning på markedsføring. På tre av verdens største logistikkmesser stilte AutoStore med fullverdige anlegg i miniformat som ble bygget til hver messe. 

- Responsen var over all forventning, og vi hadde enormt med besøk. Det var hektisk da det sto på, men også veldig gøy. Og satsingen har uten tvil vært med på å bygge AutoStore som merkevare, sier Olsen. 

Massiv markedsføring også i 2017

Et av høydepunktene i 2016 var da AutoStore under Modex-messen i Atlanda slapp nyheten om at de hadde halt i land en stor avtale med Puma.

I 2017 blir markedsføringsbudsjettet enda større. Selv om det blir deltakelse på en messe mindre enn i fjor. 

- Suksessen med å vise fullt fungerende anlegg tar vi med oss videre, bare i enda større format. Den første messen blir ProMat i Canada i april. Standen vår der vil bli på rundt 300 m2 og har fått plass midt i smørøyet av messeområdet. Hvor stor standen under CeMat i Shanghai i månedskiftet oktober-november blir vet vi ikke ennå, sier Lier. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden