Nettbutikk bygger verdens største AutoStore 

- En av de store fordelene med AutoStore at det er enkelt å utvide det eksisterende anlegget etter behov, sier Frode S. Robberstad, direktør for salg og distribusjon i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika). Foto: AutoStore

Nettbutikken Boozt vokser og vil i løpet av 2019 ta i bruk verdens største AutoStore-anlegg. 250.000 AutoStore-kasser skal ta hånd om produktene i Boozts nye varehus i Sverige. 

Av: Ellen Marie Hagevik og Kari Aakra

Publisert 21.07.2017

Nettbutikken har siden starten i 2009 vokst til å bli en av de ledende motebutikkene på nett. 

I mars tok Boozt i bruk sitt nye, fullautomatiserte varehus på 42.000 kvadratmeter i Sverige, med et AutoStore-anlegg bestående av 130.000 kasser og 130 roboter. 

Hver måned sender Boozt ut 400.000 produkter til sine kunder. Nå ruster nettbutikken seg for ytterligere vekst, og bygger ut AutoStore-anlegget sitt til nesten dobbel størrelse. 

Puma størst i dag 

I løpet av 2019 vil Boozt ha et AutoStore-anlegg med 250 roboter og 250.000 kasser som skal håndtere ca. 90 prosent av varene som går gjennom varehuset. Per i dag er det Puma som har verdens største AutoStore-anlegg med 172.000 kasser, 170 roboter og 23 porter. 

- Foruten å være svært effektivt, kompakt og plassbesparende, er en av de store fordelene med AutoStore at det er enkelt å utvide det eksisterende anlegget etter behov. Det kan bygges i alle retninger, rundt hjørner og søyler om så er, men også i etasjen over deg. Det betyr at AutoStore kan bygges «oppunder taket» for å frigjøre gulvplassen til kontorer eller lignende, sier Frode S. Robberstad, direktør for salg og distribusjon i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika) 

 - Gir oss fullstendig fleksibilitet 

Det understreker også Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt, overfor mtlogistikk.no: 

- For å holde tritt med veksten i antall bestillinger, er det viktig for oss at vår logistikk er ett skritt foran. Utvidelsen av AutoStore gir oss fullstendig fleksibilitet og lar oss, om nødvendig, legge til ekstra kasser og plukkroboter når ordrevolumet øker i 2018, sier Haraldsson. 

I dag har AutoStore 188 anlegg i 24 land på alle kontinenter. På kundelisten står blant annet Gucci, Lufthansa, ASDA og den russiske sentralbanken. Sportsutstyr og klær har lenge vært AutoStores største kundesegment, og nå satses det også kraftig mot industrien.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden