MF Ryfylke er på plass

Skroget til MF Ryfylke ankom Ølensvåg i dag på lasteskip fra Tyrkia. Ferjen har byggenummer 40 hos Westcon Yards og er nå klar for utrusting.

Det er Norled som er oppdragsgiver på Westcon-jobben og ferjen skal gå mellom Nedstrand og Stavanger samt betjene ryfylkeøyene. MF Ryfylke vil bli utstyrt med en stor batteripakke for elektrisk drift.

– Nå starter den virkelige jobben med å utruste bygget, få på plass elektriske motorer og alle systemer, sier Endre Matre, leder for teknisk og nybygg hos Westcon Yards.

Ferjen er designet av LMG og bygt i aluminium, noe som gjør den godt rustet for å betjene øylandskapet i Ryfylkefjordene. Ferjen utrustes med en spesialrampe som kan brukes på kaier hvor det ikke finnes normale kjørebroer på land, i tillegg har de kran for lasting og lossing av diverse utstyr til og fra øyene.

Thor Ove Lunde er generalformann hos Westcon Yards og har ansvar for alle disipliner i utrustingsfasen av MF Ryfylke. Han peker på at bedriften har lang erfaring med å bygge og utruste grønne og miljøvennlige båter.

– Denne jobben vil gi arbeid til omtrent 60 personer. Halvparten av disse er fra Westcon,og halvparten kommer fra underleverandører, forteller Lunde.

Kontrakten om byggingen ble underskrevet i oktober 2020, etter planen skal den stå ferdig sommeren i år. Norled AS er et av landets største ferje- og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden