Helt turbo døgnet rundt

Westcon Turbo rykker ut når som helst og hvor som helst i verden. Eller de gjør service og reparasjoner på verkstedet i Ølensvåg.


Havarerer turboen, er det som regel full stopp i maskinen. Liggetid koster penger. Noen ganger så mye penger at både Henri van Beersum og Jarle Winterthun har opplevd at kunder chartrer fly for å få fram deler så raskt som mulig. Turbocharger er den offisielle yrkestittelen. Van Beersum er leder for Westcon Turbo og kjent over alt som Turbo-Henri. Begge kaller seg servicemontører, og det er service de yter 24/7 365 dager i året. Ligger kunden i Stokmarknes eller Shanghai, er de der i løpet av den tiden det tar å fly. 

Van Beersum anslår at 75 prosent av oppdragene er eksterne. De øvrige 25 prosentene er jobber for Westcon. Tomannsavdelingen sorterer inn under skipsreparasjon og har Georg Matre som sjef. Kundene er alt fra små fiskebåter til store rederier og andre verft. Oppdragene ta alt fra timer til uker. 

Den minste avdelingen i Westcon 

- Vi gjør alle typer reparasjoner og vedlikehold på dieselturboer. Jarle kom nylig tilbake fra et oppdrag i Ålesund. Da telefonen kom, pakket han servicebilen og kjørte. Underveis i oppdraget ble det klart at det var behov for flere deler. De pakket jeg fra lageret vårt, kjørte til Haugesund og sendte med fly, forteller van Beersum, som opprinnelig kommer fra Nederland. 

Han begynte å jobbe som reisende servicemontør hos ABB i 1980. Opp gjennom årene har han både vært ansatt og drevet egne firma. I 2003 fant han ut at det ble for mye jobb og for lite inntjening på firmaet han da drev. 

- Jeg ville selge, og ryktet gikk fort. Arne Matre ringte og sa at jeg måtte selge til Westcon. Siden har jeg vært her. Jarle og jeg har jobbet som et team siden 2003, og vi er nok den minste avdelingen her på bruket. På større jobber hyrer vi inn andre fagfolk fra Westcon-systemet, og vi har aldri sagt nei til en jobb, sier van Beersum. 

- Kan skaffe alle slags deler på kort tid 

I løpet av årene har Westcon Turbo også bygget opp et variert lager. En turbo består av veldig mange deler, og det finnes en rekke forskjellige turboer i forskjellige størrelser. Når det er nødvendig å kjøpe deler, bestiller de ofte to, så har de til neste gang en lignende jobb dukker opp. De har også et lager av brukte deler som er overhalte og klare til bruk. Deriblant flere totalrenoverte turboer som er byttet ut. 

- Likevel er lageret vi har bare en liten del av det som finnes. Men etter så mange år i bransjen, har vi bygget opp et stort nettverk av leverandører som gjør at vi kan skaffe alle slags deler på kort tid, sier van Beersum. 

De største turboene veier flere tonn og er så store at man kan stå inni dem. Den størrelsen har ikke Westcon Turbo hatt oppdrag på, men de har lang erfaring fra de minste turboen til de som er hakket under de aller største. 


Avansert balansering 

Er en del av turboen skadet, får det konsekvenser for hele turboen. Ryker en skovl, må alle skovlene byttes ut. Noen deler er likevel mer essensielle enn andre. Rotoren må være balansert, og her snakker vi om finbalansering. Den jobbes gjøres med avansert maskineri i Ølensvåg. 

- En rotor som ikke er i balanse, gjør at det blir kast og vibrasjoner. Med opptil 20000 omdreininger i minuttet, sier det seg selv at det fort blir slitasje. Balanseringen er i prinsippet akkurat det samme som man gjør når man balanserer et dekk. Forskjellen er at vi fjerner vekt i stedet for å legge på, og maskinen vi bruker er langt mer avansert. Den forteller nøyaktig hvor det er for mye masse, og hvor mye som må fjernes. Her snakker vi om veldig små mengder ned til under o,1 gram, forteller Winterthun, mens han balanserer en rotor. 

Er rotoren problemet, har Westcon Turbo mellom 25 og 30 forskjellige rotorer som de kan ta med seg på oppdrag. Med reserverotoren på plass, kan turboen gå som normalt mens den skadede rotoren repareres. Det sparer både tid og penger for kunden, og har gitt mange gyngende oppdrag på båter i løpet av årene. 

Spesialutstyr til vedlikehold 

Nye turboer er i ferd med å overta. Der er trykk og belastning blitt så stor at et kulelager ikke kan brukes lenger. Nå brukes det glidelager og olje under høyt trykk. Dette skaper et tynt oljelag mellom lager og aksling, og akslingen kan snurre friksjonsfritt rundt. Vedlikehold og rengjøring er en viktig del av oppdragene. Olje og partikler etter forbrenning i motoren, legger seg på skovlene, i luftinntak og andre deler av turboen. Dette skaper ubalanse, og kan i verste fall føre til at turboen havarerer. 

- Her i Ølensvåg har vi spesialisert verktøy for rengjøring. Begge maskinene har høyt lufttrykk. I den ene blåser vi rent med bittesmå glassperler som slipemiddel. Den andre er for litt røffere arbeid, og der bruker vi aluminiumsoksid, sier van Beersum. 

Resultatet er at delene ser ut som nye når de er ferdig rengjort. 

100-150 reisedøgn i året 

Van Beersum har i mange år reist verden rundt på oppdrag. Nå er det Winterthun som tar mesteparten av de lange reiseoppdragene. 

- Jeg har nok 100-150 reisedøgn i året. Det kan være ekstremt travelt i perioder, både med oppdrag ute og her i Ølensvåg. Vi tar oss inn med å ha fri når det er rolige perioder, sier Winterthun. 

Men selv når de har fri, er de på. Mobilen er med over alt. 

- Ringer det en kunde, drar vi, sier van Beersum. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden