Har halt i land stor avtale med Puma

AutoStore slapp nyheten om Puma-avtalen under åpningen av Modex 2016 i Atlanta i går. Installasjonen er den største Hatteland-selskapet har levert noen sinne.



Først rullet en Puma-film med sprintlegenden Usain Bolt over de store skjermene (se nederst i saken). Den ble etterfulgt av meldingen «Puma velger AutoStore». Modex er en av verdens viktigste logistikkmesser og et perfekt sted å slippe nyheten om at Puma velger løsninger fra Åmsosen. 

- Avtalen ble inngått i fjor, men Puma har ikke villet offentliggjøre det før nå. Dette er det største anlegget AutoStore har solgt noensinne med 172.000 kasser, 170 roboter og 23 porter. Det er vår partner Bastian Solutions som vant anbudet. Pumas nye, gigantiske sentrallager ligger i utkanten av Los Angeles, og byggingen har nettopp startet, forteller en veldig stolt salgs- og distribusjonssjef Helge Olsen i AutoStore

Blir lagt merke til

AutoStore satser tungt på markedsføring på de største logistikkmessene der Modex er først ut. Byggingen av den store standen med fullt lager i lite format begynte onsdag i forrige uke. 

- Nå begynner det virkelig å strømme på med folk, og vi får veldig bra tilbake meldinger på standen vår. Den viser veldig godt igjen. Det er forventet mange tusen innom i dag, men vi regner med at onsdag blir den travleste dagen. Puma er en virkelig bra referanse her nede, og blir veldig viktig for oss i den videre markedsføringen vår, ikke bare i USA, sier Olsen fra Atlanta mandag kveld norsk tid. 

Salgs- og distribusjonssjefen har all grunn til å være både stolt og fornøyd. Å kapre en avtale med et av verdens mest kjente sportsmerker blir lagt merke til. Stormberg og XXL var først ut i Norge med å kjøpe AutoStore til å håndtere klær og sportsartikkler i sine lagre. En rekke andre har fulgt etter, og i dag har AutoStore 80 prosent av sportssegmentet i Norge. Nå følger USA etter. 

Eksplosiv vekst i USA

- Veksten i USA har eksplodert, og vi har levert 14 installasjoner, hvor 11 av dem er levert det siste året. Alt tyder på at veksten vil fortsette, og det er innenfor segmentet klær og sport det vokser mest. Det gjelder rundt om i hel verden. Dette segmentet utgjør nå 23 prosent av våre 110 installasjoner. Som nummer to kommer reservedellagre til blant annet industri med 16 prosent. Her har vi blant andre store kunder som ABB og Lufthansa, sier Olsen. 

AutoStore satte seg et hårete mål om å nå 300 millioner kroner i omsetning i 2015. Det klarte de med god margin og endte på 340 millioner. Målet for 2016 er ikke mindre hårete. 

- Vi har planlagt nesten 50 prosent omsetningsøke og målet er 500 millioner kroner. Det ser det ut til at vi kommer til å nå, sier Olsen. 


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden