Granberg etablerer seg i Dubai

Bjoa-bedriften Granberg AS tar stadig nye steg på veien mot å legge verden for sine føtter. Det siste steget er etablering av lager i Dubai hvor kunder i den såkalte GCC-regionen skal betjenes.


- Dubai er et naturlig handelssenter, strategisk plassert i regionen. De er gode på logistikk. Vi ser absolutt et potensielt stort marked i gulfstatene; De forente arabiske Emirater, Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain, Qatar og Oman (Gulf Cooperation Council), og også i Iran og Irak, sier Granberg, som vedgår at nærhet til markedene gjør salgsjobben betydelig lettere. 

Lagersjefen er ansatt og egen salgssjef for regionen står på ønskelisten. Granberg begynner med et leid lager som rommer 240 palleplasser. I første omgang skal de kun lagerføre de mest kurante hanskeslagene av Granbergs totalt 250 forskjellige hansker. 

Én skal bli til flere 

- Vi har én stor kunde i regionen i dag, men vet at kundeporteføljen vil øke med tilstedeværelse i regionen. Det vil bli betydelig enklere å betjene kundene i denne regionen fra Dubai, framfor her fra Bjoa. Til Dubai er det kun tre dagers transport fra produksjonslagrene våre i Pakistan, mens det tar over tretti dager til lageret på Bjoa. Vi har sendt av gårde mange containere herfra også, men med lager i Dubai kan vi raskt betjene dette markedet, forteller Granberg. 

Han vil også betjene det nordafrikanske markedet fra Dubai – særlig land som Egypt, Marokko, Tunisia og Algerie. 

- Det vil være naturlig å betjene også de sørlige delene av Afrika derfra. Jeg besøkte nylig Sør-Afrika, og har stor tro på at vi også der vil få stor etterspørsel etter produktene våre, sier Granberg. 

Venter på høyere oljepris 

I GCC-regionen som her hjemme i Norge er aktivitetene i olje- og gassindustrien preget av lave oljepriser. Granberg er ikke avhengig av oljeprisen for å komme i gang med virksomheten i Dubai, men ser at større oljeaktivitet også vil øke verdien av lokal tilstedeværelse for ham. 

- Der nede snakkes det om en grense på 60 dollar fatet før det igjen kan ta av, og da er vi til stede, smiler Granberg. 

Mens han venter på høyere oljepriser og effekten av etableringen i Dubai, reiser Granberg for tiden verden rundt og deltar på salgsmesser. 

- Vi har gode erfaringer fra Tyskland, India og USA med stor respons under messene. Det samme med Øst-Europa med Polen i spissen. Jeg skal delta på en ny messe der i slutten av april, og satser på at vi også denne gangen får mange nye kundekontakter. 

Granberg kan også fortelle om et svært godt marked for sveisehansker i Polen. 

- Vi har fullstendig erobret markedet i Polen med våre sveisehansker art. 106.1690K, og selger adskillig flere par til Polen enn til Norge, men det artige er at noen av hanskene likevel ender opp her i Norge. Mange polske arbeidere kommer til Norge for å jobbe, og da har de med seg våre sveisehansker, ler han. 

Internasjonal satsing, også i staben 

Granberg er i gang med det han kaller en seriøs internasjonaliseringsprosess. Bedriften har et globalt perspektiv på det de gjør. Ikke bare satser de på salg i det internasjonale markedet, men også staben bærer preg av internasjonaliseringen. 

- Vi har fått tak i mange dyktige medarbeidere fra mange land; nå sist en markedssjef fra Rio de Janeiro, etter annonsering på det sosiale nettstedet LinkedIn. Vi kan også nevne en supply chain analyst fra Hviterussland; en dame med Master i logistikk fra Høgskulen i Molde. På eksport har vi to flinke damer fra Litauen, og fra samme land kommer jo også designeren vår, Virginijus Urbelis, som to år på rad nå har gjort sitt til at vi har vunnet Red Dot Award, forteller Granberg. 

Granberg mener for øvrig at Red Dot Award er med på å sette Granberg på kartet, men at det er knallhard jobbing og godt markedsførings- og salgsarbeid som gir resultatene. 

Per i dag teller Granberg AS 36 medarbeidere fra seks forskjellige land, i tillegg til åtte ansatte i bedriftens svenske datterselskap i Falkenberg.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden