Fra smoothies til smartspeil

Det er mandag, og det betyr en veldig travel start på uka for ungdomsbedriftene som produserer mat og drikke til lunsj. På kjøkkenet i et av internatene er Daniel Voster og Bjørnar Samuelsen i Bonski UB i full sving med å lage smoothies og milkshakes. Musikk på full guffe gir ekstra energi. 

- Vi lager to størrelser; «liten drøs» og «deep throat». De minste koster 20 kroner og de største 30 kroner. Det vi ikke får solgt i lunsjen, kjører vi basar på med tre kroner loddet. Vi sitter aldri igjen med noe på den måte, forteller de to, som kjører sin egen stil med attitude, egenprodusert salgsbrett og et sverd som rekvisitt. 

Mottoet er «Vi slukker tørsten til morgendagens samfunnsbyggere», og bedriften hadde 3300 i omsetning fra oktober til nyttår. 

- Det viktigste er ikke å tjene penger, men å lære entreprenørskap og skape god stemning på skolen, sier Bonski-gutta. 

Verdifull kunnskap 

Det er ellevte året 2.-klassingene kan velge UB som fag, og dette skoleåret er det rekord med åtte ungdomsbedrifter. Ansvarlig for de dedikerte elevene på Lundeneset er lærerne Dagfinn Våge og Gunstein Landro, som sørger for at elevene får verdifull kunnskap om entreprenørskap, bedriftsutvikling, økonomi, salg og markedsføring. For å nevne noe. 

- Det starter med idémyldring i august, forretningsplan, registrering av bedriften og produksjonsplan. Elevene er innom alt en vanlig bedrift må gjøre, også IA-sertifisering hos NAV, og de leverer rapporter gjennom hele skoleåret, sier Våge. 

Nå påsken er over, er det på tide å se på den andre siden av bedriftslivet. Da skal driften avsluttes, og UB-ene blir avviklet i mai. Med alt det innebærer av papirarbeid. 

- At det er så mye papirarbeid fra start til avvikling er kanskje den største overraskelsen for elevene. Det kjekkeste er å produsere, og 7. mars skal alle UB-ene til Entreprenørskapsdagen 2018 og konkurrere om hvem fra Rogaland som går videre til NM i mai, sier Landro. 

Over 400 elever fordelt på 70 UB-er fra 12 videregående skoler møtes i Stavanger for å vise fram innovasjon, kreativitet og entreprenørskap. 

Lundeloff UB: Daniel Nes, Henrik Mørch og Sondre Dirdal med de siste av over 100 tacobagetter de selger til lunsj hver mandag.

Tacobagetter til lunsjfolket 

Men - tilbake til travle mandagsmorgener og to kjøkken på et par andre internater. Hos Lundeloff UB har det vært full fart siden 08.30. Klokka 11.00 må Daniel Nes, Henrik Mørch og Sondre Dirdal ha produsert over 100 tacobagetter til lunsjen. 

- Vi må starte tidlig, så ingrediensene handler vi torsdagen i uka før. Bagettene steiker vi selv før de fylles med kjøttdeig, tacosaus, mais og ost. Som elev har du ikke så mye penger, så vi har lagt oss på 15 kroner per stykk. Er det noen igjen etter lunsj, setter vi ned prisen til 10 kroner for å få solgt alle, sier Nes. 

Omsetningen er god, og første halvår hadde de en omsetning på 4000 kroner. Av det sitter de igjen med ca. 1000 kroner etter at alle utgifter er betalt. For å øke inntektene ytterligere, går de også i gang med salg av brus på boks. 

Søtklumpen UB: F.v. Agathe Sunde, Hannah Berge, Amalie Olsen, Rakel Halleland og Miriam Egeland frister kundene med lekre kjeks og fløtekarameller. De leverer også på døra.

Hemmelig familieoppskrift 

På kjøkkenet der Søtklumpen UB holder til dufter det himmelsk. De fem jentene bruker tre fjerdedeler av dagen til å produsere to sorter brownies, lyse cookies og fløtekarameller. Blant annet laget etter hemmelig familieoppskrift. 

De er også den største ungdomsbedriften med fem ansatte, og har dermed flere å fordele pålagte stillinger på: Daglig leder Agathe Sunde, salgs- og innkjøpssjef Rakel Halleland, økonomisjef Miriam Egeland, markedssjef Hannah Berge og personalsjef Amalie Olsen. 

De er glade i søtsaker, og det ser det ut til at mange andre elever, familie og venner også er. Omsetningen i 2017 var 6000 kroner og resultatet ble 4500 kroner. 

- Salget har gått veldig bra, og nå skal vi prøve ut en ny kjeksoppskrift som forhåpentligvis gjør at vi selger enda mer. Vi tar både imot bestillinger og selger direkte til elevene. Kundene må i utgangspunktet hente søtsakene selv, men vi lever også på rommet mot fem kroner ekstra, sier daglig leder Sunde. 

Reflec UB:  F.v. Thomas Tonheim, Fabian Helmersen og Andreas Husveg har utviklet software og produserer smartspeil. Daglig leder Ola Alsaker var ikke til stede da bildet ble tatt.

Speil og iPhone i ett

Kan du tenke deg å få de siste nyhetene eller sjekke været mens du kler på deg om morgenen? Da har Reflec UB løsningen for deg: smartspeil. 

- Smartspeil er noe helt nytt, og vi kjenner ikke til noen andre som produserer det i Norge. Kort fortalt er det speil og iPhone i ett. Speilet er både speil og skjerm, og du kan sjekke kalenderen, lokale nyheter og alt annet du gjør på smarttelefon, sier Fabian Helmersen. 

Sammen med Thomas Tonheim, Andreas Husveg og Ola Alsaker satser han først og fremst på hotellmarkedet. Og ikke bare det, de utvikler også software til smartspeilet fra bunnen. 

- Med våre løsninger kan vi tilpasse smartspeilet til den personen eller hotellet som skal ha det. Prototypen koster i underkant av 5000 kroner å produsere. Ut fra størrelsen vil prisen ligge på 5000 til 10.000 kroner, sier Helmersen. 

De fleste UB-er blir avviklet, men gjengen bak Reflec ser for seg å gjøre bedriften om til et AS og satse videre på produktet sitt. 

Fjølå UB: Før Fjølå-fjølene pakkes, behandler Magnar Grødem, Tobias Kolnes Olsen og Vegar Skartveit dem med eddikksyre. Mathias Pedersen var ikke til stede da bildet ble tatt.

Fjøl til damer i 40-årskrise 

En fjøl er ikke bare en fjøl. Det har Fjølå UB bevist med gjennomtenkt design og valg av materiale. Det lærerne betegner som en optimistisk salgs- og markedsplan la opp til salg av 200 fjøler før jul. De solgte over 350. 

- Målgruppa var damer i 40-årskrise som inviterer til osteparty, men Fjølå kan brukes til mye mer enn ost og både som skjærebrett og serveringsfjøl. Hakking og skjæring på baksiden og servering av alt mulig på framsiden. Vi har gått for den miljøvennlige tresorten accoya fra New Zealand. Etter eddiksyrebehandling støter treverket fra seg fuktighet, og det gjør blant annet at Fjølå tåler å bli vasket i oppvaskmaskin, forteller daglig leder Tobias Kolnes Olsen. 

Han har med seg Magnar Grødem, Vegar Skartveit og Mathias Pedersen, og de gjør alt selv fra start til pakking i egendesignet og miljøvennlig innpakking. De er også en av UB-ene som markedsfører seg på Facebook. 

- Siden det har vært så god respons, vil vi også prøve å få solgt inn Fjølå til kjøkken- og designbutikker og serveringssteder, sier Kolnes Olsen. 

Dronefoto UB: Den avanserte dronen får ligge i ro mens Joakim Salmelid holder på med årsoppgjøret. Tobias Gravdal var ikke til stede da bildet ble tatt.

Både pilot og fotograf 

Tomannsbedriften Dronefoto UB teller bare en ansatt når Medvind24 er innom. Joakim Salmelid er både daglig leder, økonomisjef og dronepilot. Tobias Gravdal er markedssjef og salgssjef. 

- Vi tar dronebilder og -video utendørs, men kan også ta innendørsbilder og vanlige bilder. Hittil har det ikke vært så lett å komme seg inn på bedriftsmarkedet, så det har blitt flest oppdrag for private. Men vi har hatt et oppdrag med filming av en tomt i Ølensvåg for Vindafjord Tomteselskap og tatt dronebilder av en hytte for Tungesvik Bygg, forteller Salmelid. 

Å satse på dronefoto krever enda mer papirarbeid enn de andre UB-ene må gjennom. Det må blant annet lages operasjonsmanual, all flyging må loggføres og man må sette seg inn Luftfartsloven. 

- Fram mot sommeren vil vi blant annet markedsføre oss overfor bønder og tilby dronefotografering av gårder, sier Salmelid. 

Reflexo UB: Cathrine Korneliussen, Katrine Torvaldsen Heggen, Emma Sofie Handeland og Renate Knutsen sørger for at du blir sett i mørket når du trener.

Sørger for at du blir sett 

Å omsette en idé til en bedrift som skal tjene penger er ikke alltid rett fram. Reflexo startet med en plan for salg av treningsklær og endte en helt annen plass, forteller Cathrine Korneliussen, Katrine Torvaldsen Heggen, Emma Sofie Handeland og Renate Knutsen. 

- Derfor fikk vi produktene våre ganske nylig. Vi holder fortsatt på den opprinnelige planen om å sørge for at folk som er ute og trener blir sett i mørket, og nå tilbyr vi tights og langermet overdel med refleks på plaggene. Logen har vi designet selv, forteller daglig leder Korneliussen. 

Målgruppen er alle mellom 14 og 40 som er aktive og trener ute om kvelden. Foreløpig er det familie og medelever som har kjøpt det tekniske treningstøyet. 

- Vi har satt ned prisen litt på tightsen og markedsfører oss blant annet på Facebook. Der tar vi også imot bestillinger, sier Korneliussen. 

Charity UB: Kristin Nilsen, Marianne Frestad og Henriette Hetland selger fire varianter av T-skjorter. Overskuddet går til hjelpearbeid i India.

Med hjerte for andre 

«Litt er bedre enn ingenting» er mottoet og en del av logoen til Charity UB. Kristin Nilsen, Marianne Frestad og Henriette Hetland selger kort- og langermede T-skjorter, og overskuddet går til organisasjonen Med hjerte for India. 

- Vi hadde i en idé om å lage kokebok i tegneserieformat, men det ble både for tidkrevende og kostbart. Vårt mål med UB-en var å gjøre noe for andre, og da kom vi på at vi kunne selge T-skjorter for 200 kroner stykke. Vi har jobbet fram tekst og logo sammen, og salget har gått bra, sier Frestad, som er daglig leder. 

Hun og Henriette har også vært i Napur og sett hva pengene går til. Det er stort behov for hjelpen og arbeidet Med hjerte for India gjør, og det setter ekstra fart i salgsframstøtene. 

- Charity har dessuten fått salget av 85 skolegensere. Overskuddet derfra vil gi ytterligere inntekter til bedriften, sier Frestad. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden