Etnesbu med verft i Tyrkia

Skroget til verdens første hydrogenferje, Hydra, er laget i Tyrkia og er nå på vei til Westcon Yards i Ølensvåg. Det som få vet er at det er etnesbuen Jon T Håvardsen som driver verftet Norse Shipbuilding i Tyrkia. 

Image
Jon. T Håvardsen fra Etne og Mustafa Sungu satser på verftsindustri i Tyrkia der Westcon er en av kundene. Foto: privat

Jon T. Håvardsen har en lengre pendlervei enn de fleste, mens familien bor hjemme i Etne er han daglig leder for verftet Norse Shipbuilding og har kontorplassen sin i Tyrkia. 

- Jeg syns det er veldig spennende å jobbe i verftsindustrien i Tyrkia, og spesielt når vi har kunder som blant annet Westcon som utfordrer oss, og at vi får lov til å være med på å levere skrog til Norled og Westcons grønne og elektriske satsing, mener Håvardsen.

Satset internasjonalt 

Historien om den internasjonale satsingen startet da han var lærling som rørlegger hos Westcon. Etter hvert startet han sitt eget firma som konsulent, og Westcon kom på kundelista. 

- Da jobbet jeg en del for Westcon som industrirørlegger og formann. Det var også via Westcon at jeg første gangen kom til Tyrkia. I 2006 startet jeg opp som inspektør for nybygg i Polen, og deretter som inspektør i Tyrkia. 

Jon ble oppriktig interessert i produksjon i Tyrkia, og i 2015 startet han og makker Mustafa Sungu opp Norse Shipbuilding som tilbyr både skipsbygging, skipsdesign, engineering, service, reperasjon og rørproduksjon. Selskapet er delt opp i tre, Norse Design tar seg av design-delen på båter og annen produksjon, Norse Celik produserer skrog til Westcon sine båter og andre stål konstruksjoner mens Norse Gemi tar på seg oppdrag med å produsere ferdige båter. På ferdige båter har de ofte hele prosessen fra design til levering til kunde. Mange av båtene som Norse Gemi produserer går til fiskeri - og oppdrettsnæringen. Tidligere i år fikk blant annet Sandsøy Servicebåt AS i Ulsteinvik sin andre båt levert fra Norse.

Historisk ferje

Hydra som nå er på vei til Westcon Yards i Ølensvåg er verdens første hydrogenferje, i byggingen av denne har også Norse Design hatt ansvaret for detaljdesignet. 

- Dette har vært et veldig spennende prosjekt, vi ser at stadig flere av byggene vi har her nede får grønnere profil. Det er veldig bra, sier Jon som tidlig så for seg å utvikle selskapet sitt utenlands.

- Jeg så raskt at det var et potensiale her i Tyrkia, her kan vi holde produksjonskostnadene fornuftige og likevel produsere god kvalitet, forteller han. Selskapet i Tyrkia har 140 ansatte totalt i de tre avdelingene. Under byggingen av Nesvik og Hydra var de oppe i ca 240 inkludert innleid personell. 

Image
Foto: Westcon

Nye ideer

Han og makker Sungu kjenner hverandre godt fra tiden de jobbet for Westcon, Sungu jobbet da for det tyrkiske verftet og har siden holdt kontakten. Begge to brenner for å utvikle bedriften som er delt likt mellom de to, og ser stadig etter nye kunder og markeder der de kan posisjonere seg. 

- Det er veldig mye spennende som skjer rundt oppdrettsnæringen. Blant annet har vi under bygging ett avluserfartøy til oppdrettsnæringa. Som også har en grønn profil med batteripakke som vil redusere forbuk og forurensing. Vi har et godt forhold til mange oppdretts-firmaer og kan dele erfaringer og ideer. Det er spesielt kjekt å kunne være med på teknisk utvikling, og å skape noe nytt, mener Jon T. Håvardsen. 

- Vi har også skrevet ny kontrakt med Westcon om en mindre aluminiumsferje, det blir det fjerde skroget vi leverer til Westcon. Det er veldig kjekt at Westcon viser oss denne tiliten, og det er vi selvfølgelig stolte av.

Fra tegnebordet

Jon mener noe av hemmeligheten i vellykkede prosjekt er en åpen og god dialog med kunden, og ikke minst en godt strukturert planlegging.

- Det er mange valg i en slik prosess og det er viktig at kunden hele tiden vet hvordan kostnadsbildet ser ut. Det skal ikke komme så mange overraskelser der. Det er spesielt viktig når båtene stadig blir mer komplekse og bedre utrustet. samt at alle tegningene er på plass med alle detaljer før byggingen av seksjoner starter opp, mener han. 

Jon blir inspirert av å se båtene utvikle seg fra tegnebordet og frem til ferdig resultat. Etter noen år med stadig vekst er Jon klar for å stabilisere driften litt.

- Nå har vi vokst nok på en stund, nå får vi se oss litt rundt før vi bygger videre, slår gründeren fast.  

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden