Bygger opp fire salgskontorer i utlandet

AutoStore planlegger fire nye salgskontorer og jakter på ledere i USA og Europa. - Vi har store ambisjoner, og skal vi ha suksess må vi ha egne folk tett på de største markedene, sier konsernsjef Karl Johan Lier.

 

2016 var nok et strålende år for AutoStore med en omsetning på 558 millioner, et driftsresultat på knappe 167 millioner og er årsresultat på 36 millioner kroner. 

- Vi hadde et mål om 50 prosent vekst både i volum og resultat. Det greide vi med god margin og endte 30 millioner over budsjett. Målet for årene fremover er like hårete med en årlig vekst på 50 prosent. Det blir tøft å klare i år, men vi vil likevel få et resultat som gir en driftsmargin bedre enn de aller fleste innenfor vårt marked, sier konsernsjefen. 

Konsernsjef Karl Johan Lier.

AutoStore har solgt 188 anlegg til 24 land, og har fått det første anlegget i Afrika. Det betyr at AutoStore nå er å finne i alle fem verdensdeler. Nylig bestilte Boozt i Sverige en dobling av sitt anlegg, og blir med det verdens største. 

100 millioner siste måneden 

- Vi har 60 anlegg i bestilling til nå i år, og slik det ser ut vil vi nå målet om 70-75 anlegg før året er omme. Bare den siste måneden har vi fått ordrer for over 100 millioner kroner. Det er en bra utvikling i et år der vi er i slags mellomfase, sier Lier. 

AutoStore ble solgt til investeringsfondet EQT i fjor, og skifte av eier fører alltid til litt uro og mange spørsmål både hos ansatte, partnere, distributører og kunder. Første halvår har derfor ledelsen i AutoStore brukt mye tid på å besøke samtlige partnerne og distributører verden over for å skape ro i rekkene. 

- Vi har kunnet berolige alle med at eierskiftet bare vil føre til positive endringer. EQT er kjent for å gå inn i selskaper som er velfungerende og har levert over tid. De investerer nå mer enn vi kunne forvente i videreutviklingen av AutoStore. Blant annet dobles budsjettet for forskning og utvikling. Vi har store ambisjoner for AutoStore, og skal vi ha suksess må vi ha egne folk tett på de største markedene, sier Lier. 

Skjer mye i Europa 

For å erobre en større del av den økende etterspørsel etter automatiserte lagre verden over, økes også satsingen på markedsføring og salg. Åmsosen vil fortsatt være hovedkontor, men nå skal salgsorganisasjonen utvides med fire «lokalkontorer» i USA og Europa. 

- Det pågår headhunting i Storbritannia, Frankrike og Tyskland, og vi regner med at vi kan gå i gang med intervjuer i slutten av august. De som blir ansatt vil ha salgskontor i sitt land, men skal rapportere til Åmsosen. Vi håper å ha alle tre på plass før nyttår, sier Frode S. Robberstad, direktør for salg og distribusjon i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika). 

Det skjer mest i Europa for tiden, der Tyskland er størst med 50 anlegg. Men også Japan er på gang. I fjor ble det solgt to anlegg til Japan. I år er det kommet bestillinger på fem nye i løpet av første halvår. I USA er det nå 21 anlegg, og potensialet for salg er stort. AutoStore satser tungt for å erobre markedet der. 

Til Åmsosen for å
«bytte software» 

- Vi er i gang med å etablere et salgskontor. I første omgang skal vi ansette en leder av kontoret, men planen er å utvide det med tre til fire personer til. Som for Europa håper vi å ha på plass rett person før vi går inn i 2018, sier Lier. 

Hvor kontoret blir er ikke bestemt ennå, men pilene peker mot Atlanta. Byen er et knutepunkt for mye og har svært gode flyforbindelser til resten av USA og hele verden. 

- En stor del av suksessen vi har hatt til nå, ligger i bedriftskulturen og at vi er framoverlent hele tiden. Det viktig at alle i organisasjonen kjenner våre strategier og lærer seg forretningskulturen. Derfor skal alle de fire nye lederne til Vats i fire uker og «bytte software». Blant annet skal de programmeres til å ta kjappe beslutninger og at det er kort vei mellom beslutningstakerne, sier Lier. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden