Bygger historisk ferge

Westcon Power & Automation skal sammen med Norled utvikle verdens første hydrogen-elektriske ferge.


- Det er verftet i Ølensvåg som skal stå for byggingen av båten. Skroget er under bygging i Tyrkia og blir snart sjøsatt, før den tar turen videre til verftet. Skroget skal etter planen ankomme Westcon i november, forteller leder for forretningsutvikling i WPA, Frode Skaar.

Den nye fergen som skal bygges har en lengde på 82 meter og er 16,5 meter bred med en kapasitet på 80 biler og 299 passasjerer. Dette prosjektet er i tråd med regjeringens hydrogenstrategi som ble lagt frem i sommer. Hydrogenstrategien er et bidrag til arbeidet med å utvikle ny lavutslippsteknologi og nye lavutslippsløsninger. En styrket satsing på hydrogen i Norge er på linje med målet om å ha et internasjonalt konkurransedyktig næringsliv som utvikler teknologi og løsninger som svarer på morgendagens utfordringer.

Revolusjonerende

Rederiet Norled i Stavanger og det Ølen-baserte skipsverftet Westcon har inngått kontrakt for bygging av to nye ferger, hvor den ene vil være en batteri-dreven ferge, mens den andre blir verdens første bilferge som seiler på hydrogen. De to fergene som Westcon skal bygge for Norled skal begge trafikkere riksveg 13 fergesambandet Hjelmeland–Skipavik–Nesvik i Ryfylke fra våren 2021.

- Dette har virkelig potensial til å et bli nytt og spennende marked for oss i Westcon både nasjonalt og internasjonalt. Det fins ikke lignende ferger som er hydrogendrevne og som er i drift i dag, forteller Skaar før han fortsetter: 

- Dette kan også åpne mange dører i fremtiden for norsk maritim industri internasjonalt. Ved å være først ute med ny teknologi vil norsk industri ligge helt i forkant innen nye grønne maritime løsninger. Hjelmeland fergen skal settes i drift i 2021 og det vil være et viktig utstillingsprosjekt for hydrogendrevet fartøy.

Norled AS er et av landets største ferge og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferge- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. WPA har jobbet tett med Norled og skipsdesigner LMG Marin i dette prosjektet

- Vi skal levere vår egenutviklede komplette løsning e-SEAMatic BLUE som styrer energi, kraft, automasjon- og fremdriftssystem til hydrogenfergen, sier Pål G. Eide som er prosjektleder i WPA. Det vil si at de leverer alt fra og med elektrisk motor, trafoer, tavler, drives, energilagringssystem (batteri). På automasjonssiden vil WPA’s IAS styre brenselceller, hydrogen prosessanlegget og skipets hydrogen nedstengingssystem (sikkerhetssystem) i tillegg til de ordinære EMS (Energy Management System) og ESD (Emergency Shutdown) systemene. 

- WPA skal levere en nyutviklet integrert broløsning, eSEA Bridge, som er basert på den nye OpenBridge standarden. Open Bridge  er en åpen plattform som gir bedre og sikrere brukergrensnitt på skip, forenkler integrering av flere leverandører og åpner skipsbroen for nye applikasjoner, legger Eide til. 

Fergen skal bruke PEM brenselscelle fra Ballard, en type lavtemperatur brenselscelle, som totalt vil gi 400 kilowatt. Den kommer til å bruke mellom 150 til 200 kilo hydrogen per døgn.

Hydrogenlab

WPA investerte nylig i en hydrogenlab som ligger på Husøy. Hydrogenlaben vil spille en avgjørende rolle i utviklingen av fergen. 

- Det har tatt litt tid å få alt på plass, men vi vil i høst starte med testing på systemet som skal benyttes på Hjelmeland fergen sier Gunvald Mortvedt, daglig leder i Westcon Power & Automation, før han legger til: 

- Når hydrogenlaben er oppe og kjører vil vi ha et komplett testsystem for produksjon og styring av energi fra hydrogen. Systemet vil bli viktig for oss i utviklingen av den nye hydrogenferja til Norled og fremtidige hydrogenprosjekt. Anlegget gjør at vi kan simulere og optimalisere det som skjer fra brenselcelle til propell og bidra til økt tempo i utviklingen av nye, grønne løsninger til skipsfarten.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden