Best i Europa

2012 ble et vendepunkt for Arrow Norway. Flere kunder flyttet produksjonen ut av Norge, og selskapet måtte tenke nytt. I fjor var Arrow Norway tilbake med ny rekordomsetning på over 500 millioner kroner, og fikk prisen som beste Arrow-selskap i Europa.


Av det globale Arrow-konsernets 18 500 ansatte jobber 27 i Norge, 17 av dem ved hovedkontoret i Vats. Den norske greinen av den globale teknologi-giganten er i så måte en mygg i Arrow-apparatet, men ble i fjor høst kåret til beste Europa-selskap i Arrow. 

- Vi vil være "sherpaer" for andre selskaper, og hjelpe dem nå målene sine, forteller daglig leder Frode Robberstad i Arrow Norway, Arrow-konsernets bedte europeiske selskap i 2015. 

- Vi har jobbet lenge for å komme dit vi er i dag. Vi har dyktige ansatte som har jobbet målrettet og svært hardt i flere år, og i 2015 var året der alt slo til, sier daglig leder i Arrow Norway, Frode S. Robberstad. 

 1. juni feiret Arrow Norway AS seg selv, kundene og leverandørene under mantraet «Heroes of Innovation» med sitt 15. Technology Seminar i Oslo. 

40 % vekst 

Fra å være et rent distribusjonsselskap av elektroniske komponenter måtte Arrow Norway i 2012 finne nye veier til markedet. Storkunder som blant annet Cisco tok produksjonen sin utenlands, og omsetningstallene fikk en dramatisk nedtur. 

- Vi så at store kunder flyttet utenlands, og det ble åpenbart for oss at vi måtte skape vårt eget marked. Vi måtte bli med på å styre utviklingen her i Norge og kunne ikke stole på det etablerte markedet, forteller Robberstad. 

Og ny strategi har slått an. I fjor bikket selskapet 500 millioner kroner i omsetning, en vekst på nærmere 40 prosent fra året før. 

- Alt klaffet i 2015. Veldig mange prosjekter innen infrastruktur slo gjennom, samarbeidet vårt med Lyse skjøt fart, og mange av kundene våre fikk store kontrakter innen data og strømforsyninger, forteller Robberstad. 

Både på grunn av økonomisk resultat, vekst og inntjening, ble Arrow Norway kåret til beste Arrow-selskap i Europa i fjor høst. Robberstad var til stede på kåringen i Lisboa tidligere i vinter, og i juni kommer besøk fra det europeiske hovedkontoret til Vats for å hedre innsatsen. 

- Vi har jobbet hardt for å lykkes i dette markedet, og 2015 står i sterk kontrast til det brutale markedet vi må forholde oss til i dag. Selv om vi ikke er direkte involverte med mange kunder i olje- og gassindustrien, er investeringslysten hos service- og utstyrsleverandører generelt preget av ringvirkninger fra fallet i oljeprisen. Det har også vi kjent på, forteller Robberstad. 

Vekst med velferdsteknologi 

En av grunnene for det gode Arrow-året i fjor var utvikling innen infrastruktur. Automatisk strømmåling ( AMS), smarthus og velferdsteknologi er blitt et av Arrows største satsingsområder. 

Arrow Norway jobber tett med flere av de største aktørene i bransjen, selskaper som Lyse (Smartly), Westcontrol, Electrocompaniet, Norsk Telemedisin, CTM-Lyng med flere, satser mye på å imøtekomme eldrebølgen med ny velferdsteknologi gjennom blant annet smartløsninger i folks hjem. 

- Stadig flere blir eldre, og nå handler det om å møte eldrebølgen med den teknologien som trengs. En verdig alderdom handler også om trygghet, og mange teknologiske løsninger skaper slik trygghet for de som ønsker å være hjemme. Løsninger som Arrow er involvert i er til testing i kommuner i disse dager, sier Robberstad, som hilser Vindafjord og Etne velkommen til å delta om de ønsker. 

- Det finnes mange løsninger, alt må snakke sammen. Vi teknokrater har en jobb å gjøre for å sikre at vi får et komplett system som kan håndtere en helhetlig velferdsteknologi. Vi må ha en kvalitetssiker standard og jeg tror offentlig sektor har et behov for hjelp til dette. Vi må ta en rolle her, og ønsker å bruke dette til å fremme norsk teknologiutvikling, mener Robberstad.  

Satser på nykommere 

De siste årene har Arrow Norway også investert enorm mye tid i å bli en partner for både nye og etablerte selskaper i norsk teknologibransje. Oppstartsbedrifter, såkalte «startups», som er i startgropen med nye teknologiske løsninger er en viktig del av Arrow Norways forretningsstrategi. 

- Det er utrolig mye som skjer innen teknologiutvikling i Norge, men det er lett å trø feil for nye selskaper. Vi kjenner markedet godt, og satser nå mye på å være en sparringpartner for aktører innen teknologiutvikling i Norge. Arrow definerer seg selv som elektronikkindustriens «sherpa», vår oppgave er å derfor å hjelpe andre selskaper med å nå sine mål. Vi har gått mange «toppturer» før, og derfor er det vår oppgave å få disse selskapene til å lykkes. Selve utviklingen av produktene er noe startups klarer meget godt selv, det er utrolig mange dyktige folk som driver med innovasjon her i landet. Arrow sin oppgave er å lede produktutviklingen mot de rette teknologiske valgene og sørge for at det blir et godt industrialisert produkt som er konkurransedyktig i pris og som det lønner seg å produsere i Norge. Ved å ta de riktige innovative valgene er Norge et svært godt marked å produsere elektronikk i. Dette er våre fremtidige kunder, og for oss er det viktig å få dem på riktig vei. Vi følger vi dem tett og veileder etter beste evne , sier Robberstad.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden