– Nå er alle sammen ute her for å blande betonger til fullskalaforsøk. Vi skal støpe 55 prøvestykker per resept over flere dager, og har skrapt sammen det vi har funnet av prøveformer. Det ser ut som nissens pakkeverksted her, sier Eide og ler.
Hun jobber til vanlig som kontroll- og teknologileder i Sandnes & Jærbetong, et selskap som Ølen Betong eier 51 prosent av aksjene i. Nå er hun delprosjektleder i BE-sTrONG, som søker å finne frem til betongresepter som både er miljøvennlige og bærekraftige, samtidig som de er bestandige nok til å takle salt, sjø og frost over tid.
– Betong, og da spesielt sementproduksjonen, blir jo sett på som en versting miljømessig. Samtidig er betong noe man vil fortsette å bruke, også i lang tid fremover. For å lage lavkarbonbetonger har man tradisjonelt byttet ut deler av sementklinkeren med mer miljøvennlige alternativ som flygeaske, slagg fra stålindustrien og mikrosilika for å nevne noe. Prosjektet tar dette et skritt videre, og prøver også ut avanserte tilsetningsstoffer for å kompensere for eventuelt endret robusthet og bestandighet.
– Tradisjonelt sett står sementproduksjonen for omtrent åtte prosent av CO2-utslippet på verdensbasis. Det er like høyt som klesindustrien, og naturligvis noe en må jobbe for å få ned. Her har vi et stort forbedringspotensial, og ikke minst et stort etisk ansvar.
Grundige tester
Aker Solutions AS er prosjektansvarlig for BE-sTrONG som er støttet av Forskningsrådet. Statens vegvesen, Bioenvision Technology , Equinor Energy, Mapei, Norcem, Schwenk og DNV er med, i tillegg til Ølen Betong. I samarbeid med forskningsinstituttet SINTEF er målet at en i løpet av prosjektperioden som utløper i 2025 kan finne frem til nye og miljøvennlige resepter som sikrer robust betong i både havvindprosjekt, broer og andre konstruksjoner som har nærkontakt med det marine miljøet.
– Det er viktig at vi bidrar her og bygger kompetanse og utvikling. Det er strategisk viktig for oss å være den ledende produsenten av betong for kommende prosjekter innen samferdsel og maritime konstruksjoner. Det vil komme krav og utfordringer knyttet til miljø og bruk av delmaterialer, derfor er det viktig å bruke ressurser på forskning og utvikling nå, sier teknologileder i Ølen Betong, Roar Vigre. Noe Eide også støtter.
– Vi ønsker å få til betonger som tåler å stå i aggressive miljøer, og at betongen er robust nok under utstøping, slik at en unngår sår som krever utbedring. I starten av prosjektet brukte vi mye tid på å undersøke materialer og resepter. Nå har vi gått over til testperioden, sier hun.
– Her skal vi funksjonsprøve reseptene på samme måte som vi gjør for alle betonger, nemlig ved å støpe prøvestykker som videre sendes til prøving i laboratoriet. Vi skal også i høst i gang med testing av store bjelker som skal eksponeres i sjøvann, men det vil gå flere måneder før vi får svaret på denne testingen.
De første testresultatene kommer nå etter sommerferien, etter en periode på 56 dager.
– Dette er veldig spennende, men det er for tidlig å si noe om resultatene. Jeg håper vi finner frem til gode alternativer, selv om dette vil koste en del penger. Som i alle andre viktige klimasatsninger er vi avhengig av byggherrer som er villige til å betale for sluttproduktet.
Bredt samarbeid
Truls Krossøy er teknolog i Ølen Betong og stasjonært i Bergen. Han er både stolt og glad for at Ølen Betong nå stiller så sterkt i forskning på mer miljøvennlig og sterk betong. Den første teststøpen i liten skala ble også gjennomført i teknologilaben i Laksevåg.
– Det har vært en spennende og faglig interessant prosess. Ikke minst når alt nå er blitt testet i fullskala støp. Dette er jo noe vi i Ølen Betong har jobbet med over lang tid, selv om vi har jobbet med lavkarbonbetong så er dette med maritime miljøer fremdeles uløste problemstillinger.
Seniorrådgiver HMSK i Ølen Betong, Steinar Skartland, er glad for at miljø og karbonavtrykk blir tatt alvorlig i bransjen vår.
– Innen bygg og anlegg skjer det mye spennende innen både sementproduksjon og karbonfangstanlegg for å nevne noe. Vi har også lenge hatt fokus på å få inn elektriske betongbiler og betongpumper i produksjonen vår. For oss er det viktig å være i forkant i den grønne utviklingen, sier han og roser samarbeidet i BE-sTrONG.
– Det er bra at såpass mange aktører i bransjen setter seg ned for å samarbeide, her er både entreprenører, sementprodusenter og betongleverandører i gang med å finne gode løsninger sammen. Det har jeg tro på i fremtiden i bygge-bransjen.