– Endelig blir det tunnel

Endelig blir tunnelen mellom Røldal og Seljestad realisert, og det til en prislapp på fem milliarder.

–  Vi er ekstremt glade for å komme i gang med dette arbeidet nå, og ikke minst for at regjeringen leverer på dette prosjektet, sier Pål Kårbø som er daglig leder i E134 Haukelivegen. 

Gode nyheter

Kårbø er midt inne i en god uke for E134, nylig kom også meldingen om at regjeringen lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024. Og midt i feiringen av Oslo-milepælen kommer altså nyheten om at arbeidet i Røldal vil starte opp neste år.

– Når vi nå også får Røldal-Seljestad på plass betyr det at en videre kan konsentrere seg om å få blant anna Bakka-Solheim inn i kommende NTP-periode, slår han lettet fast.

Tunnelen vil korte ned strekninga med 11 kilometer, og gi drivstoffbesparelse for vogntog på omtrent 35 liter diesel. 

Ønsker sikker vei

– Dette er helt fantastisk, og veldig overraskende, sier daglig leder i Instruo, Sigve Lervik. Instruo i Sandeid etterutdanner yrkessjåfører og tilbyr transportbransjen konsulenttjenester innen internkontroll og HMS. Lervik vet hva bygging av tunnel betyr for bransjen. 

– Dette har vi jobbet med i så mange år, både for sikkerheten og for sjåførene våre som kjører denne strekningen daglig er dette julaften. Dette gir oss en helt annen forutsigbarhet, spesielt på vinteren, sier han.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden