Jakter nye kremmere til Ølen Senter 

Selv om konkurransen blir stadig tøffere har Arild Kildal Olsen klokkertro på lokale butikker. – Til tross for økende netthandel er det fremdeles avgjørende å være fysisk til stede med butikk der kundene er, mener den nye lederen for Ølen Senter.


- Det er  ikke noen "quick fix" å få inn nye butikker i ledige lokaler, men vi må se å det som en mulighet. Vi trenger ikke bare leietakere, men noen som virkelig brenner for å starte opp egen butikk, og som er motiverte til  jobben som kreves, sier Olsen. 

Med lang fartstid som leder, eiendoms- og utleieansvarlig for en rekke kjøpesenter både på øst- og vestlandet, er Olsen engasjert til å lede an i videre utvikling av Ølen Senter. Han har tidligere jobbet for større senterkjeder som Steen & Strøm og Citycon, og er nå i gang med å se på nye muligheter for Ølen Senter. 

Olsen er engasjert i en deltidsstilling, som han kombinerer med andre oppdrag på Haugalandet. Målet er at kjøpesenteret skal bli et naturlig samlingspunkt og et foretrukkent kjøpesenter for enda flere, sier Olsen. 

- Det er absolutt ingen grunn for at dette ikke skal være det naturlige stoppestedet både for lokale så vel som alle de som kjører gjennom Ølen på vei til hytta. Senteret har et godt fundament med alle de «nødvendige» basistjenestene alle ønsker å ha samlet på en plass; en god dagligvareforretning, apotek, post, vinmonopol, frisør og bank. I tillegg til dette kommer de godt etablerte nisjebutikkene som bidrar til å gjøre senteret til et fullverdig kjøpesenter med stort utvalg og solid ekspertise innen hver sine områder, sier Olsen. 

- En mulighet for nye gründere

- Det er ingen grunn til  at Ølen Senter ikke skal bli et naturlig stoppested for enda flere, sier Olsen, som satser på enda flere arrangement for å øke aktiviteten på senteret. 

Per i dag er det to ledige lokaler i Ølen Senter, og en av oppgavene blir selvsagt å få fylt opp lokalene igjen, noe Olsen først og fremst ser på som en mulighet. 

- Det er på ingen måte noen «quick fix» å få inn nye leietakere. Det er knallhardt å drive butikk i dag. Konkurransen er blitt tøffere, og man må være tilstede og «på» hele tiden. Vi ser at det blir vanskeligere å få tak i de store kjedene til kjøpesenter som dette, men det gir derimot en god inngangsbillett til andre. Vi er ikke bare på jakt etter leietakere, men noen som virkelig ønsker å satse som butikkeiere og er motiverte til det. Det er vel så viktig som å lete etter hvilke type butikker som trengs. Selv om mange frykter at netthandelen vil overta fullstendig, er jeg overbevist om at det fremdeles vil være et behov for å være fysisk tett på kundene med varer lett tilgjengelig lokalt, sier Olsen. 

Han vil ikke avsløre om det er noen nye butikker på vei inn i de ledige lokalene, men sier at det i mellomtiden blir vel så viktig å fylle senteret med mer aktivitet, og da ikke nødvendigvis i form av tradisjonelle butikker. 

- Det blir viktigere for kjøpesenter å bli et sted hvor man samles om noe, og her har Ølen Senter et stort potensial. Det blir viktig for oss å utnytte de ledige lokalene til noe som samler både store og små, og vi vil første omgang kommer vi blant annet til å arrangere morsdags- og valentinesverksted i den tidligere skobutikken, sier Olsen. 

Må møte behovet

Han er så vidt kommet i gang med arbeidet på Ølen senter og vil bruke de kommende månedene på å bli enda bedre kjent med både butikker og kunder. 

- Jeg kommer inn i denne stillingen med et helt nytt blikk, og selv om dette er et godt drevet senter, kan vi alltids bli bedre på noen ting. Senteret har et godt utgangspunkt for å utvikle seg enda mer, og første steg på veien er å bli enda mer synlige, og fortelle hva vi er god på. Det skal vi forsterke med aktiviteter og arrangement i forhold til vår størrelse og lokal tilhørighet, samtidig som vi jobber med å få på plass nye leietakere. 

Styremedlem for Ølen Senter, Steinar Matre tror engasjementet til Olsen kan gi senteret et løft i tiden fremover. 

- Det er veldig positivt at vi har fått inn en ressurs som Arild, med lang erfaring og stort nettverk. Butikkene opplever tøff konkurranse nå, spesielt fra nettet, men vi har tro på at lokalbefolkningen enda ønsker å bruke senteret de har i bygda, og da må også senteret utvikle seg i takt med folkets behov, sier Matre.

Tips oss!

Folk i vinden

Har dere en ny kollega på laget? Send oss en epost og vi legger det ut på Folk i vinden!

Send tips
Har du en god Medvind-sak?

Har du gode tips fra næringslivet i Vindafjord? Stikk innom, eller kontakt oss!

Send tips
Kalender

Har du forslag til ny kalenderoppføring?

Send tips