Merkevarebygging og bærekraft B2B-marked
Første samling 22.februar i Haugesund.
Praktisk info
- Arrangør: Valide Haugesundregionen
- Pris kr. 24 000,- per deltaker. Early bird: kr 18.000, - ved påmelding før 31.12.2023.
- Målbedrifter i Medvind får 25 % rabatt
- Samlingene gjennomføres i Haugesund
- Fagansvarlige for kurset er høyskolelektorer ved BI, Morten WIlliam Knudsen og Geir Knutsen
- Det vil være gjesteforelesere på hver samling
Kurset vil gi en grundig innføring i stegene i merkevarebygging gjennompraktiske verktøy og virkelighetsnær metodikk. Etter kurset vil deltakerne være istand til selv å bygge merkevaren på engod og systematisk måte.
Investerer du i en god merkevarestrategi kan du oppnå økt forhandlingsmakt og bedre lønnsomhet. Enda viktigere er dette dersom du er nykommer i markedet med ny teknologi. I dagens økonomi med det grønne skifte, omstillinger og innovasjon, har bærekraft blitt kanskje det viktigste elementet i bedrifters strategiske omstilling. Kurset vil ta for seg hvordan B-2-B bedrifter kan endre seg og integrere bærekraft i alle sine forretningsmodeller, og derigjennom øke sin konkurransekraft. Kurset er spesielt rettet mot de som opererer i en teknologiintensiv bransje, som gjerne skal rigge seg for større vekst, nasjonalt eller internasjonalt.
Kurset går over fem moduler, start i februar 2024 og med siste økt i juni 2024. Programmet skal resultere i «brand stamp» og merkevarestrategi i egen bedrift. Deltakerne vil få 1:1 oppfølging og oppgaver mellom samlingene.
Innhold:
- Hvorfor en merkevareplattform?
- Planlegging med basis i merkevarekjeden.
- Forskjeller B2C – B2B.
- Bærekraft: Fra planlagt foreldelse til sirkulærøkonomi.
- ESG-perspektivet fra investormiljø og finans.
- Posisjonering – reposisjonering.
- Marketing mix – Markedskommunikasjon, relasjonsbygging, investor relations, Content marketing, B2B sosiale medium.
- Intern merkevarebygging, kultur og verktøy.
Gjesteforelesere:
- Merete Vårvik Matre fra Autostore,
- Espen Sunde og Per Arvid Gimre fra PWC,
- Kenneth Skauge fra Meny,
- Aleksander Knapskog fra Kommunikasjonshuset,
- Kristine Moe Sirnes fra Innovation Lab,
- Linn Kristine Gjesdal fra Sparebanken Vest,
- Øyvind Kyvik fra Aker Solutions.
Program:
22. februar: Introduksjon Merkevarebygging
- Mål med kurset.
- Hvorfor en merkevareplattform?
- Merkevarekjeden – planleggingsrekkefølge
- Hva er typisk for B2C - forskjeller B2B
- Bærekraft. Fra planlagt foreldelse til sirkulærøkonomi
- ESG-perspektivet fra investormiljø og finans
14. mars og 18. april: Posisjonering - reposisjonering
- Markedskart og segmentering.
- Konkurrentkartlegging, referanseramme
- Oppfatninger i markedet, laddering prosess
23. mai: Marketing mix - 4 P
- Markedskommunikasjon, PR, retorikk
- Relasjonsbygging, investor relations
- Content marketing
- B2B sosiale medier
13. juni: Intern Merkevarebygging
- Identitet
- Organisasjonskultur
- Franchise
- Verktøy
- Rekruttering i bærekraftsperspektiv
For mer informasjon og påmelding: validehaugesund.no
- aase@validehaugesund.no, tlf 932 45566
- rikke@validehaugesund.no, tlf 922 42186