Merkevarebygging og bærekraft B2B-marked

Første samling 22.februar i Haugesund.

Praktisk info

  • Arrangør: Valide Haugesundregionen
  • Pris kr. 24 000,- per deltaker. Early bird: kr 18.000, - ved påmelding før 31.12.2023.  
    • Målbedrifter i Medvind får 25 % rabatt
  • Samlingene gjennomføres i Haugesund
  • Fagansvarlige for kurset er høyskolelektorer ved BI, Morten WIlliam Knudsen og Geir Knutsen
  • Det vil være gjesteforelesere på hver samling

Kurset vil gi en grundig innføring i stegene i merkevarebygging gjennompraktiske verktøy og virkelighetsnær metodikk. Etter kurset vil deltakerne være istand til selv å bygge merkevaren på engod og systematisk måte.

Investerer du i en god merkevarestrategi kan du oppnå økt forhandlingsmakt og bedre lønnsomhet. Enda viktigere er dette dersom du er nykommer i markedet med ny teknologi. I dagens økonomi med det grønne skifte, omstillinger og innovasjon, har bærekraft blitt kanskje det viktigste elementet i bedrifters strategiske omstilling. Kurset vil ta for seg hvordan B-2-B bedrifter kan endre seg og integrere bærekraft i alle sine forretningsmodeller, og derigjennom øke sin konkurransekraft. Kurset er spesielt rettet mot de som opererer i en teknologiintensiv bransje, som gjerne skal rigge seg for større vekst, nasjonalt eller internasjonalt.

Kurset går over fem moduler, start i februar 2024 og med siste økt i juni 2024. Programmet skal resultere i «brand stamp» og merkevarestrategi i egen bedrift. Deltakerne vil få 1:1 oppfølging og oppgaver mellom samlingene.

Innhold: 

  • Hvorfor en merkevareplattform? 
  • Planlegging med basis i merkevarekjeden. 
  • Forskjeller B2C – B2B.
  • Bærekraft: Fra planlagt foreldelse til sirkulærøkonomi. 
  • ESG-perspektivet fra investormiljø og finans. 
  • Posisjonering – reposisjonering. 
  • Marketing mix – Markedskommunikasjon, relasjonsbygging, investor relations, Content marketing, B2B sosiale medium. 
  • Intern merkevarebygging, kultur og verktøy.

Gjesteforelesere

  • Merete Vårvik Matre fra Autostore,
  • Espen Sunde og Per Arvid Gimre fra PWC,
  • Kenneth Skauge fra Meny,
  • Aleksander Knapskog fra Kommunikasjonshuset,
  • Kristine Moe Sirnes fra Innovation Lab,
  • Linn Kristine Gjesdal fra Sparebanken Vest,
  • Øyvind Kyvik fra Aker Solutions.


Program: 

22. februar: Introduksjon Merkevarebygging

  • Mål med kurset. 
  • Hvorfor en merkevareplattform?
  • Merkevarekjeden – planleggingsrekkefølge
  • Hva er typisk for B2C - forskjeller B2B 
  • Bærekraft. Fra planlagt foreldelse til sirkulærøkonomi
  • ESG-perspektivet fra investormiljø og finans

14. mars og 18. april: Posisjonering - reposisjonering

  • Markedskart og segmentering.
  • Konkurrentkartlegging, referanseramme
  • Oppfatninger i markedet, laddering prosess

23. mai: Marketing mix - 4 P

  • Markedskommunikasjon, PR, retorikk
  • Relasjonsbygging, investor relations
  • Content marketing
  • B2B sosiale medier

13. juni: Intern Merkevarebygging

  • Identitet
  • Organisasjonskultur
  • Franchise
  • Verktøy
  • Rekruttering i bærekraftsperspektiv

For mer informasjon og påmelding: validehaugesund.no

  • aase@validehaugesund.no, tlf 932 45566 
  • rikke@validehaugesund.no, tlf 922 42186