Westcon bygger om «Seven Viking» til hybridskip 

Westcon Power & Automation skal levere batteripakke og stå for installasjon og ombygging av subseaskipet «Seven Viking» til hybridfartøy. Det vil gi en årlig reduksjon av drivstoff og tilhørende CO2-utslipp på 750.000 liter diesel. 


«Seven Viking» det femte Eidesvik-skipet som bygges om til hybrid, og rederiet regner med en drivstoffreduksjon på 600 tonn årlig, tilsvarende 750.000 liter diesel.

Hybridinstallasjonen på «Seven Viking» starter til høsten og er en omfattende jobb: Ombyggingen innebærer installasjon av batteripakker og tilrettelegging for bruk av landsstrøm, og skal være ferdig før fartøyet skal inn på kontrakt med Statoil fra nyåret 2019. 

- Vi er utrolig stolte av å bidra til at nok et fartøy gjøres klar til å møte fremtidens krav til effektivitet og sikkerhet. Vår egenutviklede løsning, eSEAMatic Blue, er en automasjon- og kraftsystemløsning som passer veldig bra i ombygning til hybrid batteriløsninger til offshorenæringen, sier Gunvald Mortvedt, leder for produkt og system ved Westcon Power & Automation (WPA). 

Westcon signerte nylig avtaler om tilsvarende ombygginger av SolstadFarstad-fartøyene «Normand Server» og «Normand Supporter» til hybridfartøy. 

- Vi opplever en stor og økende interesse blant rederier om å ta i bruk ny teknologi som gjør fartøyene tryggere og mer effektive. Ombygging til hybridfartøy har vist seg å gi fantastiske resultater i form av bedre driftsøkonomi og sikkerhet, sier Mortvedt. 

For Eidesvik er «Seven Viking» det femte skipet som bygges om til hybrid, og rederiet regner med en drivstoffreduksjon på 600 tonn årlig, tilsvarende 750.000 liter diesel. 

WPA leverte også hybridløsningen til «Viking Energy» i 2016, som da var verdens første offshorefartøy som erstattet en motor med batteri i henhold DNV GL Battery Power Notasjonen. Rederiet rapporterer etter det første driftsåret om en reduksjon i drivstofforbruket på 17 prosent for «Viking Energy». 

- Eidesvik har i mange år satset tungt på innovasjon og tatt en lederrolle i å effektivisere sin flåte. Vi ser virkelig frem til å kunne bidra med våre løsninger og kompetanse i nok et skip som gjøres klar for fremtiden, sier Mortvedt.

Tips oss!

Folk i vinden

Har dere en ny kollega på laget? Send oss en epost og vi legger det ut på Folk i vinden!

Send tips
Har du en god Medvind-sak?

Har du gode tips fra næringslivet i Vindafjord? Stikk innom, eller kontakt oss!

Send tips
Kalender

Har du forslag til ny kalenderoppføring?

Send tips