God vekst for HMSREG

Med ambisjoner om å begrense arbeidslivskriminalitet og sosial dumping ble HMSREG utviklet av Omega 365 i Ølensvåg. Nå blir det tatt i bruk som standardsystem for flere selskap i Norge.

Øystein Berge-Olsen og Audhild Rygg jobber som utvikler og kunderådgiver i Ølensvåg. (Foto: Amalie Crowo)

Det startet i Ølensvåg og i Omega 365. Utgangspunktet var et samarbeid mellom Oslo kommune og Omega 365 i 2016. HMSREG ble utviklet med bakgrunn i erfaringene Omega 365 hadde med prosjektstyringssystemet Pims. Siden den gang har selskapet vokst til over 60 kunder fordelt i Norge og Sverige, og i 2020 ble det skilt ut som et eget selskap. Nå går HMSREG inn i en spennende fremtid, med stor vekst og nye samarbeid.

Systemet de tilbyr er elektroniske mannskapslister som blir benyttet på alle oppdrag innenfor bygg, anlegg og vedlikeholdsarbeid. I dag sitter det 15 personer totalt i Ølensvåg og Oslo, som sammen driver selskapet HMSREG AS.

Øystein Berge-Olsen og Audhild Rygg jobber begge i Ølensvåg, Øystein som leder for utviklingsteamet og Audhild som kunderådgiver.

– I Ølensvåg sitter det både utviklere og et kundeteam, mens ledelsen vår sitter i Oslo. Vi jobber hele tiden med å tilpasse og integrere systemet til kundene våre. Noe av det vi gjør er å digitalisere viktige prosesser for et prosjekt, og forenkler oppfølgingen av blant annet krav om gyldig HMS-kort, krav om faglærte håndverkere og kravet til bruk av lærlinger. Så har vi  kundeteamet vårt som blant annet hjelper med både operative og strategiske spørsmål fra kundene, forteller Berge-Olsen.

Stor evolusjon

Med en økende vekst er dialogen med kundene en stor og avgjørende del av jobben.

– Kundekontakt er en viktig del av det vi gjør her i Ølensvåg. For oss er det viktig at kunden får rask og god service til enhver tid. Vi ønsker å alltid være tilgjengelig for dem på telefon, og det hender ofte at vi har samtaler med noen som har behov for support, foreller Rygg.

Med et formål om å skape et system som kan hjelpe bransjens aktører til å følge opp lover, regler og kontraktskrav, gir HMSREG kundene muligheten til å kontrollere og analysere leverandører og mannskapene i ulike prosjekter. Nå stiller flere selskap krav til bruk av HMSREG til alle nye prosjekter for å sikre seriøse aktører i bransjen. Å skaffe seg kunder har imidlertid ikke vært det største problemet for HMSREG.

– Akkurat nå sitter vi i en anbudsrunde i Oslo, men som regel har vi bedrifter som tar kontakt med oss og ønsker å inngå et samarbeid.  Så det er tydelig at flere hører om systemet vårt fra andre. Dette gjør at vi ikke har behov for særlig mye markedsføring rundt HMSREG, forteller Rygg.

Formålet til HMSREG er å bidra i arbeidet for en bærekraftig bygg- og anleggsnæring, og de ønsker å levere IT-løsninger som støtter FNs bærekraftsmål. Målet er derfor å skape et arbeidsliv med rettferdig konkurranse og seriøse aktører.

Tett på Omega 365

Selv om HMSREG har blitt etablert som et eget selskap, er det en stor fordel å fortsatt kunne ha kontorplasser i Omega-bygget i Ølensvåg. Det bidrar til et tett samarbeid med Omega 365 Solutions, og muligheten til å bygge systemet videre på Omega 365s løsninger. 

– Det blir snakket mye fag i rommet. Det at vi sitter så tett sammen gjør at vi kan hjelpe hverandre med å bygge opp nye systemløsninger, forteller Øystein Berge- Olsen.

Med et stort marked og god fart i utviklingen av HMSREG, satser de nå på flere samarbeid med ulike aktører, både i Norge og resten av verden. 

Siste saker fra Medvind

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden