Infoskjermen har passert 3000 kunder


Egil Moldskred, IT-ansvarlig ved sykehuset. (Preg Design AS).
– Vi trenger ikke lenger å fylle vegger og tavler med mer eller mindre utdaterte papir-oppslag, og pasientene våre kan gå herifra med færre informasjonsskriv i hendene enn før, sier Egil Moldskred, IT-ansvarlig ved Revmatismesykehuset i Haugesund som har tatt i bruk Infoskjermen ved sykehusets mange avdelinger. 


– På den måten får pasientene fortløpende del i informasjon om noen av mulighetene oppholdet gir, med turer, kurs, og treningsopplegg. For ikke å glemme menyen i restauranten i toppetasjen. Det er kanskje det mest populære oppslaget, forteller han.

Revmatismesykehuset er bare en av mange som har byttet ut papirlapper og fått tatt i bruk Infoskjermen som informasjonskanal ut til både brukere og ansatte.  

I slutten av april bikket Infoskjermen 3000 kunder i 26 land verden over. Folkene som startet det hele var selv på jakt etter en bedre løsning enn de tradisjonelle oppslagstavlene.  

– Da vi ikke fant det vi lette etter, bestemte vi oss for å utvikle det selv. Det ble til norske Infoskjermen, som siden også har blitt til internasjonale PinToMind, sier Torleiv Åreskjold, en av gründerne bak Infoskjermen.

Siden har skoler, sykehus, organisasjoner og bedrifter i hele verden tatt i bruk løsningen til informasjonsdeling, noe som har gitt en rekke fordeler. 

Det er trivelig i den lyse og romslige foajeen på Revmatismesykehuset. Foto: Barbro Høyland Andersen (Preg Design AS).

Gir svar

Ved Revmatismesykehuset finner du infoskjermer både i foajeen, restauranten og i noen av avdelingene. Sykehuset har planer om flere, det kommer stadig ønsker om tilgang til tjenesten fra andre avdelinger. De ser blant annet at bruk av Infoskjermen som informasjonskanal gir vesentlig færre spørsmål.

– Nå er det ikke det at vi ikke vil svare på spørsmål. Men det er utvilsomt en fordel for både de ansatte og pasientene med lett tilgjengelig informasjon. Det gjelder særlig de vanligste spørsmålene, det som mange lurer på når de kommer hit. At dette besvares enkelt med et blikk på en infoskjerm, opplever vi som et gode for alle parter, sier konstituert kontorleder Åse Helene Tvedt ved sykehuset, og nevner for eksempel spørsmål om parkering.

Og akkurat denne erfaringen deler Revmatismesykehuset med svært mange. Blant annet en videregående skole på den andre siden av verden. 

Griffin School i Austin, Texas erfarte nemlig at mange av de samme spørsmålene ble stilt igjen og igjen i resepsjonen. Derfor ønsket de å finne en mer effektiv løsning for i Informasjonsdeling. Det var da idéen om en infoskjerm kom opp.

Info til mobilen 

Griffin School i Austin, Texas underviser i akademiske fag. Samtidig tilbyr de en rekke kreative fag.
– Med Infoskjermen fant vi en perfekt løsning for en organisasjon som vår, både med tanke på brukervennlighet, funksjonalitet og pris, sier Angela Eaton, utviklingsansvarlig ved Griffin School.

I dag brukes Infoskjermen til mange og varierte oppslag. I sidestolpen hentes hendelser fra skolens kalendere automatisk, slik at den viser en alltid oppdatert oversikt over dagens program. I tillegg legger de jevnlig ut oppslag med informasjon i forkant av ulike arrangement og samlinger ved skolen, og mange trivselsfremmende oppslag, som blant annet bursdagsgratulasjoner og besøk. 

– I løpet av året kommer ungdommer innom for å hospitere. Da synes vi det er fint å gi dem et vennlig velkomst-oppslag på Infoskjermen, samtidig som vi får gjort studenter og lærere oppmerksomme på at vi har en gjest, forteller Eaton.

I tillegg til skjermen i resepsjonen har skolen tatt i bruk Infoskjermens mobilapp, Infoskjermen Go, som sørger for at informasjon fra infoskjermen går rett inn på mobilen til elevene. 

– Infoskjermen Go gjør det mulig å gi foreldrene tilgang til informasjonen som deles, og de opplever at en slik utvidet tilgjengelighet er veldig praktisk på en skole, sier Eaton. 

Satsingen på kreativitet viser godt igjen overalt på skolen, med variert og flott elevarbeid som utsmykker rommene. I skolens resepsjonsområde er det imidlertid også noe annet som har fått plass på veggen: En Infoskjerm!

Ni oppslagstavler ble til en skjerm

Den frivillige organisasjonen Samaritans svarer på 10 000 telefoner hver dag fra mennesker som trenger noen å snakke med. Motivasjonen er å forebygge selvmord, og tanken er å senke terskelen for å dele det som er vanskelig med noen før det vokser seg for stort.

Før Infoskjermen fantes det ikke mindre enn 9 oppslagstavler på samtalerommet på avdelingen hos Steve Bartlett, som jobber hos frivillighetsorganisasjonene Samaritans i Storbritannia.

– Skiftet til digital oppslagstavle var på mange måter et ledd i det å bli mer papirfrie. Oppslagene til infoskjermen kan jeg både lage, poste og oppdatere hjemmefra, sier Bartlett. 

Hver dag svarer Samaritans svarer ca 10 000 telefonhenvendelser fra mennesker som trenger noen å snakke med. 20 000 frivillige fordelt på 200 avdelinger i hele Storbritannia tar i mot disse telefonene. De fleste er såkalte lyttende frivillige som arbeider i skift foran telefonen. I tillegg har organisasjonen en rekke støttende frivillige som bidrar med lederskap, organisering og praktiske oppgaver.

På samtalerommene til Samaritans må det raskt og effektivt formidles oppdatert informasjon til alle som til enhver tid er på vakt ved telefonen. Og på den store infoskjermen som henger på samtalerommet i Bartletts avdeling i Chelmsford, finner de frivillige alltid grunnleggende instrukser. Steve utdyper:

– «Hvem skal du kontakte hvis..." "Hva skal du gjøre hvis..." Det er mye som kan skje i løpet av et skift, så gode rutiner er en nøkkel for å kunne håndere alt, sier han. 

For øvrig bruker han skjermen til å dele generell informasjon om det som skjer i filialen og aktuelle nyheter fra hele organsiasjonen. I Steves filial av Samaritans har alle ledere også tilgang til infoskjermen via mobilappen Infoskjermen Go.

– Disse lederene er personer som kan bli oppringt av dem som er på vakt, og da kan lederen selv sjekke hva som står på skjermen hvis de blir kontaktet, uansett hvor han eller hun befinner seg akkurat da, utdyper han. På den måten blir Go en ekstraressurs som gir oppdatert informasjon selv om man ikke er på kontoret, sier Bartlett. 

Og Bartlett og de andre kundene kan nok også se frem til nyheter og forbedringer i løsningen i fortsettelsen. - Vi jobber med mye spennende som vi tror vil gjøre løsningen enda bedre, forteller Åreskjold. 

- Vi syns det er utrolig stort og stas med over 3.000 kunder. Og at de er i 26 land, i mange forskjellige bransjer, og at de liker løsningen vår så godt.  Det gjør oss ydmyke og takknemlige; og kanskje spesielt overfor lokale bedrifter som våget å satse på oss for mange år siden. Vi har tenkt å bli. Lenge. Og vi har mange idéer og mye arbeid på gang, som vi gleder oss til å vise frem etter hvert. 

Siste saker fra Medvind

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden