Det er det kinesiske verftet Jiangsu SOHO Marine Heavy Industry Co., Ltd som skal stå for byggingen av skipet som etter planen skal leveres i tredje kvartal 2026. Nybygget blir et søsterskip til MS "Nor Viking", levert høsten 2022, og SH007, som leveres i desember 2025. I følge en pressemelding vil Investeringen styrke selskapets strategi for flåtefornyelse og miljøtilpasset vekst.
Vil redusere avtrykk
Aministrerende direktør i Arriva Shipping, Sindre Matre, mener utvidelsen er et godt tiltak for å modernisere flåten. (Foto: Knut André Vikshåland)
– Denne bestillingen er del av vår satsing på å modernisere flåten og redusere karbonavtrykket, sier administrerende direktør, Sindre Matre.
– Erfaringene med ‘Nor Viking’ og hybridteknologi har vært svært gode, og SH008 vil ytterliggere styrke rederiets effektivitet og miljøprofil, sier han i pressemeldingen.
Som sine søsterskip får SH008 en lastekapasitet på cirka 8000 dødvekttonn og moderne batterihybridsystemer på 2 MW som reduserer energiforbruk og utslipp. Skipet utvikles for å møte både miljøkrav og kundenes behov for effektiv logistikk. En betydelig del av prosjektets investeringer, inkludert design og hybridpakke, leveres av norske og europeiske leverandører.
– Dette bidrar til lokale og regionale verdikjeder samtidig som vi tilbyr kundene et grønt fotavtrykk på konkurransedyktige vilkår, sier Matre.
Ledende aktør
Denne bestillingen bekrefter Arriva Shippings posisjon som en ledende aktør i bærekraftig og moderne sjøtransport. Arriva Shipping ble etablert i 1972 av Johannes Matre som et familieeid rederi. I dag har selskapet hovedkontor i Ølensvåg, med avdelingskontorer i Stavanger og Gdańsk. Som et ledende rederi innen nærskipsfart leverer Arriva Shipping maritime transporttjenester til norske og europeiske industri- og entreprenørbedrifter. Selskapet eier og drifter en flåte på åtte selvlossende tørrlastskip med kapasiteter fra 2.000 til 8.000 dødvekttonn. I tillegg benytter selskapet innleid tonnasje, med 5–10 skip tilgjengelig til enhver tid, enten på tidsbaserte eller kommisjonsbaserte certepartier. Flåten opererer hovedsakelig i Nord Europa. Konsernet har rundt 165 ansatte og omsatte for cirka 700 millioner kroner i 2024. Totalt fraktet selskapet omtrent 4,0 millioner tonn bulkmaterialer samme år, fordelt på 1.150 reiser til 12 forskjellige land.